Bali

Rond half 1 legt de boot aan in de haven van Gilmanuk, Bali. We lopen naar het bus station om een bus richting Lovina te pakken. Gelukkig staat deze klaar en nadat we onze backpacks achterin hebben gegooit gaan we zitten. Na een minuut of 2 vertrekken we. Gelukkig is dit een bus die betere zitplekken heeft want ik zit gewoon met vrije knietjes. Wat een opluchting.

Na een busrit van ongeveer 2 uur komen we aan in Kalibukbuk. Dit is het centrum gedeelte van Lovina en hier zitten dan ook de meeste hotels. Na even in de trotter te hebben gekeken besluiten we om naar Taman Lily’s te gaan. Dit blijkt een goede keus te zijn want de kamer is superschoon en er is warm water om te douchen. Als we aan onze verlate lunch zitten komen we erachter dat de eigenaar een Nederlander is, daarom is alles dus zo schoon! In de namiddag nemen we nog even een duik in de zee en relaxen we een beetje, nou ja voor zover dit mogelijk is. Elke 5 minuten staat er wel iemand naast je die iets wil verkopen. Sarongs, boekjes, fruit, schilderijen, beeldjes ze proberen van alles aan je te slijten. Na de zonsondergang hebben we snel even gedouched en daarna lekker gegeten met uitzicht op het strand.

De volgende dag slapen we uit en hebben we een dagje strand en slenteren door het stadje gepland. Wederom slaan we de verkopers van ons af en genieten van het prachtige weer. Het is hier toch echt wel een paar graden warmer als op Java en dat merk je goed als je in de zon ligt. In de loop van de dag slenteren we nog even langs de duikschool om een 2tal duiken te plannen. Duiken doen ze hier bij het een eilandje dat verder naar het noordwesten ligt dus dit is een complete dagtrip. Ester kan ook mee om te snorkelen dus dat word een leuk dagje. ‘s Avonds eten we in een gezellig restaurantje waar het eten wel errug pittig is. Het zweet staat op ons voorhoofd! Maar het was super lekker!

Woensdagochtend worden we door de spice divers opgehaald van ons hotel en gaan we naar het spice dive cafe om de duikspullen bij elkaar te zoeken en te passen. Erg goed geregeld want na een klein half uurtje zitten we in de bus op weg naar de duik site. Na 1 uur bussen en een half uurtje met de boot komen we aan op het parelwitte strandje van het eiland. Ester gaat van de boot af om met een aantal mensem te gaan snorkelen voor de kust. Wij trekken onze duikpakken aan en verdwijnen onder water. De duik site is behoorlijk uniek want na zo’n 25 meter uit de kustlijn verdwijnt de zeebodem onder ons. Hier noemen ze het The Wall omdat de zee bodem in 1 keer 40 meter naar beneden gaat. Langs deze muur zien we de prachtigste koralen en vissen en zelfs nog een haai van 1.5 meter. Na 45 minuten komen we weer boven en wordt de lunch geserveerd. Ester is behoorlijk enthousiast want ook zij heeft prachtige vissen en koralen gezien. Ook met het snorkelen was The Wall erg goed te zien. Na een uurtje hebben we de tweede duik en dit is aan de andere kant van het eiland. Gelukkig zijn we naar deze kant gegaan want we zien zelfs nog een schildpad. Super is het om deze beesten te aanschouwen. Na 50 minuten klimmen we weer aan boord en gaan we richting de haven. Ester is in geen velden of wegen te bekennen maar volgens de divemaster is ze al onderweg naar de haven. Een half uurtje later blijkt dat ie gelijk had. Daar staat ze te wachten in haar bikini omdat haar kleren en slippers op de boot liggen. Na een uurtje zijn we weer in Lovina en gaan we richting het hotel om te douchen. ‘s Avonds eten we nog lekker in een strandtentje en drinken we nog een biertje. Hierna snel naar bed want we zijn behoorlijk moe.

Om negen uur worden we opgehaald van het hotel door een shuttlebusje dat naar Ubud gaat. Dit  is dichter bij het vliegveld zodat we minder kans hebben om ons vliegtuig naar Jakarta te missen. Na 2 uurtjes zijn we er en worden we aangesproken door een mannetje die ons naar zijn hotel wil hebben. We hebben nog niet echt een keuze gemaakt van hotel en zijn foto’s zien er goed uit dus besluiten we om mee te gaan. Het hotel blijkt supernieuw te zijn en alles is tiptop schoon. We besluiten om de kamer te nemen en schrijven ons in. In de middag slenteren we een beetje door Ubud en bekijken we de souvenirs. Het is allemaal een beetje prut dus we nemen maar niets mee.
Nu gaan we genieten van ons laatste relaxte avondje met lekker eten en drinken en ons voorbereiden op de lange terugreis.