Campeche

Vrijdag 22 januari
Na een goede nacht hebben we besloten om vandaag maar eens een beetje door Campeche te dwalen. Bij het goede ontbijt komen we 2 Nederlandse meisjes tegen die ook rondreizen in Yucatan. Na wat leuke gesprekken gaan we onze eigen weg. Aangezien we gisteravond al een rondleiding met een gids door de stad hebben gehad hebben we al vrij veel gezien en kunnen we vandaag rustig aan doen. Campeche is in Mexico de enige vestingstad en hier is nog vrij veel van te zien, alle bastions zijn nog intact en de meeste zijn ook van binnen te bekijken. De muren daarin tegen zijn op veel plekken al verdwenen.

Eerst lopen we even naar de zee, tegenwoordig ligt er een boulevard waar veel mensen joggen, fietsen of lopen aan het einde van de middag. Maar het is pas 11 uur als we er lopen dus in de brandende zon. Niet echt ideaal. We maken vervolgens een rondje door de stad langs de verschillende bastions. Erg interessant, tevens is in veel van deze bolwerken een tentoonstelling of een museum die we ook maar even meepakken. Halverwege komen we een markt tegen waar we even over heen struinen. Aangezien ik mijn petje in de bus had laten liggen kopen we hier maar een nieuwe. Toch handig! Ook voor de lunch kopen we een paar lekker uitziende broodjes. Het is altijd maar afwachten of het ook lekker is maar zo zien ze er wel uit. Hiena lopen we terug naar het plaza om daar de gekochte broodjes te nuttigen en een beetje mensen te kijken. Altijd leuk! Hierna lopen we terug naar het hostal om even te internetten en wat verhalen voor de site te schrijven. We hebben aan het einde van de middag 2 fietsen gehuurd om 4 km verder naar een oud fort te gaan kijken. Nu is het even relaxen en wachten totdat de zon iets minder kracht heeft. Anders verbranden we levendig.

Om 4 uur pakken we de fiets en gaan op pad. Fietsen over de boulevard is heerlijk. Een windje in je gezicht en lekker in de zon. Top! Na een klein halfuurtje zijn we er. We kopen een kaartje en gaan maar eens rondkijken. Het is jammer dat het fort nu een museum is want van vroegere tijden is binnenin niet veel meer te zien. We nemen nog een kijkje op het dak om over Campeche uit te kijken. Dan maar weer op de fiets richting het centrum. Onderweg bekijken we nog even de zonsondergang op de boulevard en zijn net voor het donker weer terug. Nu even een beetje opfrissen, Ester wil graag naar de sound en light show die een beeld moet geven van het vroegere Campeche en de strijd tegen de piraten. We melden ons om 8 uur bij de ingang van de oude stad en kopen een kaartje. Een vertaal apparaat naar het engels vinden we te duur dus die laten we links liggen. Via de straat lopen we naar een volgend bastion wat tot onze verbazing een klein bioscoopje lijkt te zijn. Hier krijgen we een promotie film van Campeche te zien in het spaans…. Gaap! Vervolgns lopen we over de muur terg naar de ingang en hier kunnen we plaats nemen op bankjes. Nu zal het beginnen…. Na 5 minuten kijken weten we het al wel. Wat een slechte voorstelling. We zijn dan ook blij dat het afgelopen is. Inmiddels is het bijna half tien dus snel een restaurant zoeken. We eindigen bij het restaurant naast ons hostal. Hier eten we iets en nuttigen er een biertje bij. Daarna nog een laatste in ons hostal en dan slapen!

Zaterdag 23 januari
Redelijk op tijd staan we op om te ontbijten, vandaag pakken we de bus naar Palenque. Ook in Palenque zijn weer grootse maya ruines te vinden. Het mooie echter hier is dat het in de jungle ligt. Volgens diverse mensen zou het geweldig zijn dus dit zullen we zelf maar eens gaan bekijken. Na een ontbijtje pakken we onze tas en betalen de kamer. Op het plaza pakken we een taxi naar het busstation. Gelukkig zijn er nog plekken voor de bus van 11 uur. Rond kwart over elf zitten we in de bus die iets later ook vertrekt. En ja hoor gelukkig staat de airco weer op 12 grade terwijl het buiten 35 is. Onbegrijpelijk! Maar ja… Goed 5 uur komen we aan in Palenque en pakken een collectivo naar El Panchan. El Panchan is een soort van backpackers dorpje dat midden in de jungle ligt halverwege de stad en de Palenque ruines. Heel erg vreemd. Het bestaat uit een stuk of 10 hostals en een stuk of 3 restaurants. Een paar minuten later staan we voor de ingang. Een beetje vreemd kijken we elkaar aan en lopen dan maar het bos in. Het eerste wat we tegen komen is een groepje hippies die 1 of andere maya dans aan het uitvoeren zijn midden in de jungle… Waar zijn we beland? We lopen midden door het groepje heen en zoeken het hostal dat we uit de LP hebben uitgezocht. De vriendelijke eigenaresse laat ons een cabanas (klein hutje) zien en we besluiten deze te nemen. Het is van alle gemakken voorzien. Eigen douche en wc en een fan. Geweldig! Als we onze spullen hebben gedumpt besluiten we naar het restaurant te gaan. Volgens de LP zou het eten er geweldig zijn.

Iets later staan we midden in het restaurant, nou ja, een enorm overkapt terras met bar, keuken en een podium waar later nog muziek gemaakt zal worden. Vriendelijk worden we verwelkomt en bestellen een drankje. Ondertussen bekijken we de kaart en besluiten we allebei een pizza te nemen. Ondertussen regel ik nog bij een standje een tour voor morgen met een dropoff in San Christobal de las Casas. Hier wilden we heen en dit scheelt enorm veel tijd. Korte tijd later verschijnen 2 enorme houtoven pizza’s! Ze zien er erg lekker uit en ik kan bevestigen dat ze dat ook waren! Ondertussen speelt een klein bandje rustige salsa muziek en de sfeer is top! Wat bizar dat dit allemaal mogelijk is midden in de jungle!  Na een klein half uurtje begint er een enorme band te spelen. De vonken vliegen ervan af. Wat een sfeer, de tent staat op de kop. Op de dansvloer voor de band staan vele mensen de salsa te dansen en iedereen aan de tafels zit mee te swingen. Genieten van de muziek en een Corona kan de avond niet meer kapot. Top dat we dit mochten zien! Nog nagenieten lopen we terug naar ons hutje…. Geweldig!