Essaouira

Maandag 30 april. Ja… Het is koninginnedag! Heerlijk geslapen en nu natuurlijk in een oranje shirtje! 😉 Onze dag begint langzaam aan. Douchen, aankleden en dan naar het restaurant voor een ontbijtje. Een enorm groot buffet hebben we tot onze beschikking. Heerlijk! Lekker in het zonnetje genieten we van het ontbijt. Onze magen zijn weer redelijk normaal en daar zijn we zeer blij om. Hup, naar de kamer en de zwembroek aan. Beneden bij het zwembad is het nog redelijk rustig en we vinden een lekker plekje aan het water. Het water zelf is toch wel flink te koud om te zwemmen. Zo brengen we eigenlijk de hele dag door met niets doen. ‘s Middags tegen 4 uur ff onder de douche en hierna lopen we het stadje in. Dit is toch weer totaal anders dan de steden waar we tot nu zijn geweest. De medina is lekker licht en er zijn weinig opdringende verkopers. Zo lopen we langzaam door het stadje en stuiten we per ongeluk op de stadsmuren aan de zeekant. Het lijkt wel een beetje een europees zeefort. Op de muren staan vele kanonnen tussen de kantelen en de meeuwen zweven over de branding. Prachtig! In de verte zien we de haven en we besluiten om hier ook even heen te lopen. Op de stoepranden wordt nog vis verkocht en verderop zijn de arbeiders de boten op het droge aan het trekken. Het levert in ieder geval een paar prachtige plaatjes op. Terug in de medina vinden we een top plekje om iets te eten. Het is er gezellig druk en we hebben een mooi plekje achterin. We bestellen maar iets typisch marokkaans om te kijken of het hier beter is. En gelukkig smaakt het echt prima. Onze tajines zijn superheet en de smaak is heerlijk! Voldaan lopen we daarna via de boulevard terug naar ons hotel en zoeken ons bed op.

Dinsdag 1 mei. Vanochtend weer hetzelfde ritueel! Douchen, ontbijten en niet veel later aan het zwembad. Wat een leven! Echter is het nu wel iets minder prettig want ik ben we toch een portie verbrand! Tjonge jonge… Toch maar iets beter smeren 😉 In de middag hebben we besloten om in het stadje naar een hammam te gaan. Dus zo gezegd zo gedaan. De hammam waar we terecht komen is zeer klein, bij binnenkomst kunnen we met een bakje uit een fontein water over ons heen scheppen zodat we een beetje op temperatuur komen. Hierna worden we helemaal ingesmeerd met een zwarte zeep. Deze ruikt heel erg naar mentol. Ester mag dan eerst op een tafel gaan liggen en wordt dan met een scrubhandschoen helemaal van top tot teen gescrubd. Wanneer dit klaar is wordt ze helemaal afgespoelt en dan mag ik plaatsnemen. Zelfde ritueel, maar…. ik kan je vertellen dat het niet echt fijn is als je buik en rug mooi rood zijn van de zon. Gelukkig is het daarna niet meer te zien want ik ben na deze scrub behandeling zo rood als een kreeft. De volgende sessie is een massage met olie. Ook hier gaat eerst Ester en daarna mag ik. Dit gaat er toch een stuk beter aan toe. Echt genieten zoals Ester zegt. Naderhand staan we allebei zo vet als wat naast elkaar. Compleet waterafstotend!! Gelukkig kunnen we met de handdoeken de meeste olie eraf wrijven. De dame krijgt van ons een goede fooi. Wat een ervaring! Bij een pizzaria eten we een pizza en lopen we terug naar het hotel. Tussentijds stoppen we nog even bij een theehuis aan de boulevard en drinken we nog een kopje muntthee. Dan onder zeil!

Woensdag 2 mei. Onze laatste dag in dit top hotel. Weer hetzelfde ritueel. Lekker ontbijten in de zon en genieten van het weer. Op de kamer pakken we onze spullen bij elkaar en dan is het alweer tijd om uit te checken. Buiten wordt er snel een taxi geregeld en niet veel later staan we bij supratours. Hier hebben we eergister al buskaartjes naar Marrakech geregeld omdat we niet nog een keer een dure taxi wilden nemen. 😉 Mooi op tijd zit iedereen in de bus en kunnen we gaan. Alles gaat erg voorspoedig en zonder enige problemen staan we weer in Marrakech. Ook hier nemen we een taxi naar het centrum en lopend vinden we onze weg terug naar het hostel waar we de eerste 2 nachten ook geweest zijn. We worden hartelijk welkom geheten en we mogen meteen bij de staf aansluiten voor de lunch. Kan het beter? De rest van de middag brengen we op het dakterras door met een beetje lezen en internetten. ‘s Avonds lopen we het centrum in om iets te eten. Op het plein is het weer een enorme drukte, overal probeert wel iemand geld te verdienen met slangen bezweren of henna tattoos zetten. Op het plein zijn ook allerlei eettentjes verschenen waar ze op een barbeque het vlees bereiden. We zetten onszelf hier neer en genieten van het heerlijke eten. In het hostel nog een munt thee en dan is het weer tijd om te slapen.

Het was in ieder geval weer een top vakantie! Morgen naar het vliegveld en dan terug naar Nederland!