Flitsbezoek Honduras

Maandag 1 februari
Wat een inspanning gisteren! Met een klein beetje spierpijn wordt ik wakker. Vandaag gaan we richting Honduras om tijdens een flitsbezoek de ruines van Copan te bezoeken, maar eerst hebben we nog een ochtend in Antigua. Na gedouched en aangekleed te zijn slenteren we de stad in. Op het plaza vinden we een geschikt restaurantje om te ontbijten. Bagel met een omelet? Hmm, het zal wel, laten we dat maar doen. Korte tijd later wordt het voor onze neus gezet en ik kan zeggen dat het prima smaakt! Vervolgens lopen we en zwerven we een beetje op het plein en maken we wat leuke foto’s.

Dan maar even naar de ruines van de kerk waar we gister waren, vanwege de drukte gister hebben we dit verschoven naar vandaag. Nu is het er heerlijk rustig. In vroegere tijden was dit de grootste kerk van Antigua, ik moet eerlijk bekennen dat er nu weinig van over is 😉 Een paar bogen en de buitenmuren staan nog maar dan houdt het op. Ook hier maken we een paar foto’s en lopen dan verder de stad in. Het is flink warm dus hard lopen doen we niet vandaag. Rond de klok van 12 uur lopen we weer naar ons hostal om de tassen op te halen. Onderweg scoren we in de supermarkt nog even een broodje (met kaas uiteraard). Dan lopen we door naar het hostal UmmaGumma. Hier worden we om 1 uur opgehaald om naar Copan Honduras te worden gebracht. Stipt om 1 uur komt er een busje voorrijden en het blijkt die van ons te zijn! Na een kort ritje door Antigua om nog enkele toeristen op te halen rijden we richting de grens. Na een lange rit, 6 uur, staan we bij de grens van Honduras. We geven onze paspoorten af, maar helaas omdat we maar 1 nachtje in Honduras blijven krijgen we geen stempels ;-( Toch jammer! Nu nog 15 minuten en we staan op de plaats van bestemming. Copan! via het internet hadden we al een kamer gereserveerd in het hostal ViaVia, een leuke tent! Nadat we onze tassen hebben gedropt in de kamer gaan we maar eens op zoek naar een pinautomaat. Even staan we te rekenen maar dan weten we wat we willen hebben. Het is toch lastig om voor ongeveer 1 dag te pinnen! Terug bij het hostal betalen we de kamer en regelen een busje voor morgen naar Rio Dulce, onze volgende bestemming. Als dit allemaal geregeld is betellen we wat te eten, toch grappig dat als je weet dat iemand Nederlands verstaat je alsnog in het engels aanspreekt. De jongen die ons helpt vraagt al snel waar we vandaan komen en als hij weet dat we uit Nederland komen gaat het verder in het nederlands. Hij blijkt uit België te komen en heeft in deze kroeg een baantje kunnen bemachtigen. Na het eten drinken we nog een biertje en zoeken dan ons nest op.

Dinsdag 2 februari
Op tijd gaat de wekker! We willen vandaag optijd bij de ruines van Copan zijn omdat het dan nog niet zo druk en warm is. Na het ontbijt pakken we onze tas en droppen deze in een apart kamertje van het hostal. Aangezien we voor 10 uur uitgechecked dienen te zijn is dit de handigste manier omdat we ander de kamer voor een extra nacht dienen te betalen. Als we het hostal uitlopen kopen we even wat water en lopen dan naar de ruines. Het is ongeveer 1.5 kilometer van het stadje dus dat is goed te doen. Rond half negen zijn we er en kopen een kaartje. Het blijkt dat we vandaag de eerste zijn, toch grappig! Als we het bos inlopen blijken boven ons in de bomen ongeveer 10 wilde papagaaien te zitten. Het zijn volgens mij ara’s, je weet wel die rood met blauwe… Als ik ze weg zie vliegen realiseer ik me dat ik eigenlijk nog nooit een papagaai heb zien vliegen. Toch bizar dat je ze eigenlijk alleen maar kent zoals ze in een kooi of op een stok zitten. We lopen verder richting de opgravingen en zoals we ook al in het registratie boek zagen zijn we de eerste, dus geen toeristen op je foto’s! Copan is de grootste opgraving van de Maya beschaving in Honduras. Ondanks dat de tempels en gebouwen grote hoogte hebben zijn ze toch iets minder indrukwekkend dan de vorige die we hebben gezien. Wat wel indrukwekkend is is de stilte die er heerst en de weinig toeristen! Geweldig! Na zo’n 2.5 uur te hebben rondgewandeld en wat leuke foto’s te hebben gemaakt hebben we het wel gezien. We lopen weer terug naar het stadje en kopen onderweg even iets voor de lunch. Aangezien we om 12 uur weggaan wordt het lastig om iets te eten. Mooi optijd zijn we terug en na even een toiletbezoekje staat het busje al voor de deur. Het is een busje naar Antigua, wij stappen alleen halverwege uit omdat wij naar Rio Dulce willen. Vanaf hier gaan we in een lokale bus verder. Het comfort is ver te zoeken in deze bus die thuis al 10x zou zijn afgeschreven!

Om 5 uur zijn we op onze plek van bestemming, Rio Dulce! Het is een plaatsje wat een een langgerekt meer ligt. Hostals liggen dus voornamelijk aan de rand van het meer en zijn alleen per boot bereikbaar. Uit de LP hebben we een 2-tal hotels uitgezocht. Na een kort boottripje staan we bij de receptie. Pfiew… Een behoorlijk prijzig hotel die niets van de prijs af wil doen. De medewerkster laat ons een hutje zien en vertrekt weer. We kijken elkaar aan en hebben allebei dezelfde gedachte… Weg hier. We bellen snel even de volgende uit de LP, deze blijkt de helft goedkoper en heeft nog plek. Top! We worden over 20 minuten bij de aanleg steiger van  het te dure hotel opgehaald. We gooien de sleutel weer op de balie en zeggen gedag… Ze staan er een beetje van te kijken! Toch leuk! We ploffen met onze bagage neer op de aanlegsteiger en korte tijd later verschijnt er een bootje. Daar zul je em hebben. Het is zo’n 5 minuten varen naar het hostal. Na een klein stukje door de jungle zien we het voor ons. Het begint al donker te worden en het is mooi verlicht. De sfeer die hier hangt is 1000x beter dan de vorige tent. We worden welkom onthaald en gooien onze bagage in de kamer. In het centrale restaurant zitten meerdere mensen en er hangt een gezellig sfeer. Na wat eten en de nodige alcoholische versnaperingen zoeken we ons bedje op! Slaap lekker!