Guilin

Woensdag 6 april. Als we van het gestommel van de trein wakker worden zien we dat het buiten behoorlijk regent… hmm.. klopte het weerbericht toch. Een paar uur later als de trein het station binnenrolt zitten we nog steeds in de regen. Na even onderhandelen gaat de taxi chauffeur akkoord met 10 yuan, mooi. Onderweg laat hij diverse foto boeken zien en vraagt hij of we bij een restaurantje wat willen eten. We slaan zijn aanbod af en zijn dan ook blij dat we niet veel later bij het hostel worden gedropt. We dumpen onze tassen in de dorm en lopen dan het centrum van Guilin in. Vergeleken bij de steden waar we tot nu zijn geweest is dit echt een verademing, voetgangers gebied, geen auto’s die langs je heen razen, kortom stukken beter. We zoeken een tentje om te lunchen. Helaas krijgen nederlanders die China binnenkomen maar een visum voor 30 dagen. Gister hebben we nog even onze planning bekeken en jahoor…. we moeten ons visa gaan verlengen. Dit kun je doen bij de lokale PSB. Soort van politie / gemeentelijke dienst die over visumaanvragen gaat. 20 Minuten later staan we voor de deur. Als we door de mensenmassa een formulier hebben weten te bemachtigen horen we dat het 5 werkdagen gaat duren voordat het hele proces is afgerond… Das minder goed nieuws! Helemaal omdat er ook nog eens een weekend tussen zit zal het allemaal dus meer dan een week gaan duren. Kort overleggen we even en besluiten we om dit toch maar niet te doen. Zo moeten we wel heel erg lang in Guilin blijven. Op internet kijken we alles even na en het blijkt dat deze aanvraag in de Yunnan provincie in 1 dag gedaan kan worden. Pfiew… gelukkig een goede keus gemaakt. De rest van de middag slenteren we een beetje onder de afdakjes door de stad. Op een straathoek regelen we nog even een toer voor overmorgen, met een bamboevlot de Li rivier af naar het mooie stadje Yangshuo. Hopelijk is het morgen weer droog….

Donderdag 7 april. Met het geluid van tikkende regen worden we wakker… hmm. Daar hadden we toch niet op gehoopt. In de gezamelijke ruimte van het hostel nuttigen we ons zelf gekochte ontbijtje en bekijken we de mogelijkheden voor vandaag. We besluiten om naar de Reed Fluut grot te gaan. Normaal gesproken zou je hier prima heen kunnen fietsen maar vandaag doen we het toch maar met de bus. Het blijft toch lastig om soms duidelijk te maken wat je wilt. Buschauffeurs spreken over het algemeen niet 1 woord engels dus als je vraagt of de bus naar de grotten gaat staren ze je glazig aan. Maarja… het is niet anders. Op goed geluk nemen we de bus en zowaar na 20 minuten staan we bij de ingang. Yes ook weer gelukt. De Reed Fluut grot is 1 van  de mooiste in de omgeving. Binnen zijn de welbekende stalagtieten en mieten prachtig verlicht. En zoals overal willen hier de chinezen ook met je op de foto’s… Helemaal als ze Ester op de foto hebben zien gaan met de welbekende peace tekens… 😉 Hierna weer met de bus terug naar het centrum. Zo dat was weer een geslaagde activiteit. Helaas regent het nog steeds…. Daarom slijten we de middag maar in het hostel met een beetje lezen en internettten. Hopelijk is het morgen weer droog….

Vrijdag 8 april. Vandaag ziet het er in ieder geval ietsje beter uit! Als we in het busje stappen dat ons  naar het bamboe vlot brengt is het zowaar droog, maar je raad het al… Niet veel later begint het weer te regenen. Tja, niets aan te doen! In de stromende regen stappen we op het vlot  en varen we de rivier op. De rivier waarover we gaan is de Li rivier. De kloof waar deze door gaat is een van de mooiste van China! We zitten hier namelijk midden in het karst gebergte. Je ziet dus overal om je heen de stijlste pieken. Gelukkig is het inmiddels wel droog geworden maar de bewolking is behoorlijk aanwezig. Met een strak blauwe lucht zal het echt prachtig zijn! Dik 2 uur later stoppen we langs de kant, we hebben nu het mooiste stuk gehad, en gaan vervolgens met de bus verder naar Yangshuo. Dit plaatsje is aan alle kanten omringt met stijle pieken, zelfs in het dorpje ziet je regelmatig een piek de lucht in steken. Prachtig! ‘s Middags verkennen we een beetje het gezellige stadje, voor Ester moet er weer een handtas gekocht worden dus jullie weten wel hoe dit is verlopen… 😉 In het hostel boeken we nog een chinese kook cursus voor morgen! Dat zal vast leuk worden!!

PS. Kijk even op de Contict Picture Challenge verkiezing http://www.contict.nl/picturechallenge en stem even op mijn foto… Misschien winnen we dan de iPad!!! Alvast bedankt!!