Highway 1

dinsdag 18 september. Gelukkig heeft het bed ons gehouden en zijn we niet op de grond beland. We doen het rustig aan vanochtend. Lekker douchen en dan ontbijten. Als alles weer in de auto is gepakt rijden we naar het centrum van Santa Barbara. Hier parkeren we de auto en slenteren een beetje van winkel naar winkel. FF een beetje relaxen… Als echte amerikanen halen we bij de Mac een beker en tanken deze natuurlijk ook voor een 2e keer vol. Ook de pier slaan we niet over, even langs de souvenir winkeltjes kijken en van het uitzicht genieten. Prachtig! Bij terugkomst stappen we in de auto om weer een stukje dichterbij San Francisco te komen. Van Santa Barbara rijden we via de Highway 1 naar het noorden. Bij Malibu stoppen we om op het strand te kijken, wat een wind hier zeg! Eigenlijk gewoon te koud, snel terug naar de auto! Onderweg komen we langs diverse wijn boerderijen, de heuvels staan vol met druivenstruiken dus schijnbaar dat het hier wel goed wil groeien. Ineens klinkt er een geluidje uit de auto… Hmm 50 miles left, low on fuel. Ai… ach dat moeten we kunnen halen. Het is slechts 15 mijl naar het volgende dorpje Cambria dus nog 35 over…! Echter lijkt die berekening niet helemaal te kloppen…. Binnen 2 mijl is er slechts 40 over… Toch een beetje gespannen zit je dan wel in de auto. Gelukkig is er net voordat de teller onder de 20 verdwijnt het dorpje Cambria. Bij het tankstation hebben ze nog wel iets voor ons.. Haha. In Cambria zoeken we dan ook een motel. Dit valt toch wel een beetje tegen want de prijzen zijn aan de hoge kant. Gelukkig biedt onze coupongids hulp. In een klein dorpje verderop, San Simeon, kunnen we een stuk goedkoper slapen. Bij aankomst is er gelukkig nog plek en niet veel later staan onze tassen op 1 van de kamers. Zo dat is ook weer geregeld! Het mooiste van alles is dat ze ook een binnen zwembad hebben….! Nog mooier is dat er ook een bubbelbad is! In onze zwembroek lopen we naar het zwembad toe. De Jacuzzi is snel gevonden en niet veel later zitten we heerlijk te genieten in het warme water. Het kan niet beter! Hierna nog even afkoelen in het gewone zwembad en terug naar de kamer. We hebben nog wat eten gekocht wat nog niet gebruikt is dus steken we op het balkon de gaspit aan. Moet je ook een keer meemaken toch? Niet veel later is de pasta klaar. Heerlijk! ‘s Avonds nog een beetje lezen en internetten, de avond is zo voorbij. Nog slechts een paar dagen te gaan!

Woensdag 19 september. Op het balkon in het zonnetje is het heerlijk! Mooie plek om te ontbijten dus. Als Ester de koelbox naar buiten brengt volgt er een enorme klap. Tja… En dan blijft er weing over van een piepschuimen doos… Het ontbijt smaakt er niet minder door. Gelukkig hebben we niet zo lang meer en hoeft er niet veel gekoeld te worden. In een waterdichte zak doen we wat ijs en dit fungeert ook prima. Zo laten dus! Van San Simeon gaan we weer verder naar het noorden. Dit stuk van de weg is echt prachtig. Bij één van de eerste stops liggen er op het strand echt superveel zeehonden. Actie is er weinig want ze liggen allemaal in de zon te genieten. Toch zie je af en toe beweging, snel even een foto zodat het niet allemaal zoutzakken op het strand lijken! 😉 Langs de kust staat echt een frisse wind dus we zijn blij als we weer in de auto zetten. Onze volgende stop is Hearst Castle. Dit kasteel is uniek door zijn ligging en enorme grootte. We hebben echter geen kaartje en besluiten dan maar om vanaf het uitzichtpunt een foto te maken. Hmm het bezoekerscentrum ligt niet echt dichtbij dus dat wordt geen foto van dichtbij! Gelukkig biedt de telelens een oplossing! In het zonnetje genieten we dan maar even van een kop koffie en thee. Heerlijk! Tijd om weer verder te gaan. Regelmatig stoppen we onderweg om een foto te maken of van het uitzicht te genieten. Het is echt prachtig! Op 1 van de parkeerplaatsen lunchen we in het zonnetje aan de rand van de klif met een fantastisch uitzicht. Tja, das toch vakantie. Via Big Sur komen we uiteindelijk in Monterey terecht. De coupongids biedt wederom een perfecte aanbieding voor 1 nacht. Perfect. We checken in… Nou ja… betalen en krijgen de sleutel en droppen onze spullen. Eerst maar eens iets eten. Het Black Bear restaurant bied uitkomst. In een typisch amerikaanse diner (zitjes in banken met bakjes ketchup en mosterd) ploffen we neer in de banken en bestellen een steak. Een goede keuze volgens de serveerster. Dat blijkt, het smaakt voortreffelijk. We verlaten het pand dan ook weer met een volle maag. In het motel leest Ester wat terwijl ik langs de vele amerikaanse zenders zap. Slaap lekker!

Donderdag 20 september. Onze laatste vakantiedag alweer. Ook deze ging weer in een sneltreinvaart voorbij. In de kleine receptie van het motel is een ontbijtje uitgestalt, voor een continental breakfast ziet het er perfect uit. Op de kamer genieten we van ons ontbijt en pakken de spullen weer bij elkaar. Op naar het centrum van Monterey. We parkeren de auto en lopen naar de Fishermans Wharf. Het is er behoorlijk druk aangezien er een hele groep van een cruiseschip dat in de baai ligt aan wal komt. In één van de eerste winkeltjes is het voor Ester al raak. Een jas… tja.. Oh ik ben al jaren naar zoiets op zoek… HmHm schat.. Tuurlijk! Tja we weten allemaal wie er uiteindelijk wint en met een nieuwe jas naar buiten loopt! Helemaal gelukkig loopt Ester de winkel weer uit. We zijn nog geen 2 winkels verder en… ja hoor… Oh wat een leuke tas…! Tja ik hoef het denk ik niet verder te vertellen. Op de pier staan we een tijdje naar de zeeleeuwen te kijken die op een kunstige manier zelf op de reling van een vlonder klimmen. Ik had er geen idee van dat ze dit uberhaupt konden. Op de terugweg trakteer ik Ester nog even op een Crepé met choco saus en banaan. Had ze het de hele vakantie al over. Glunderend wordt de pannekoek verorbert. Zo, haar dag kan niet meer stuk! We zoeken de auto weer op en rijden naar Santa Cruz. Op de boardwalk zou het gezellig moeten zijn. Als we er aankomen blijkt alles gesloten te zijn, na 31 augustus is alles gesloten. Ach nou ja… Alle achtbanen en kermisattracties zijn toch niet voor ons weggelegd. Op het strand eten we de restanten op die we nog over hebben als lunch. Prima. Heerlijk nog even genieten in de zon. We vervolgen onze tocht nog een klein stuk over de HW1 en komen aan het einde van de middag aan in San Francisco. Het plan was om een motel bij het vliegveld te pakken, maar om de één of andere vage reden is er een congres in de stad en kosten alle motels/hotels in de buurt van het vliegveld 200 dollar. Beetje te veel! Via een open wifi netwerk checken we snel even de boekings-sites en besluiten om naar Redwoodcity te rijden. Het is slechts 15 mijl naar het vliegveld en de prijzen zijn een stuk beter te doen. Bij de Mac genieten we van ons laatste avondmaal. In het motel pakken we onze tassen in en duiken we het bed in. Vannacht moeten we er weer vroeg uit om onze vlucht te halen. Voor je het weet zit je al weer thuis!