Kafue National Park

Vrijdag 2 december. Tjonge jonge wat heeft het afgelopen nacht geregent zeg… De tent is vanochtend echt drijf nat maar gelukkig schijnt de zon. Als eerste neem ik een taxi naar het busstation om buskaartjes naar het Kafue National Park te kopen. Gister werd ons verteld dat we op tijd moesten gaan omdat het weekend is dus dat veel lokale mensen voor het weekend erop uittrekken. Zo gezegd zo gedaan en niet veel later met 2 kaartjes op zak ben ik weer terug bij het hostel. We pakken onze spullen bij elkaar en hangen onze tent aan de waslijn om te drogen. Aangezien de bus pas om 12 uur gaat hebben we alle tijd van de wereld. De tent gaat dus kurkdroog in de tas 😉 Onderweg naar het busstation blijkt dat echt de hele stad vaststaat, onze taxi chauffeur weet een alternatieve route dus we zijn op tijd op het station. Ach eigenlijk was dat helemaal niet nodig geweest… De bus vertrekt slechts 3 kwartier te laat… tja wat moet ik er van zeggen… We zijn nog geen 10 minuten stapvoets onderweg of de buschauffeur ziet dat er broeken op straat verkocht worden. Waarom zou je een broek kopen in je eigen tijd? Kan toch ook prima in de baas zijn tijd 🙂 Dus… staan we 15 minuten langs de kant van de weg omdat de broek natuurlijk ook nog gepast moet worden. Zucht… Hier irriteer ik me dus echt mateloos aan, je zou verwachten dat je als buschauffeur toch ook graag op tijd wil rijden maar deze mensen hebben echt lak aan alles. Dit is echt een reden waarom dit altijd een 3e wereldland zal blijven… Vele irritaties verder worden we anderhalf uur later dan gepland bij de splitsing naar de Mukambi Lodge afgezet. Hier staat al een mannetje te wachten om ons naar de lodge te brengen. Dat is dan toch wel weer perfect geregeld! De lodge is echt geweldig, het ligt aan de rivier, heeft een zwembad en een prachtig uitzicht. We ploffen neer op het uitkijkdek en proosten met een koud biertje op het goede leven. We moeten dan wel een beetje opschieten om voor het donker onze tent op te zetten maar dit verloopt verder zonder problemen. Op de campsite is ook een keuken waar diverse picnic banken staan, superhandig, kunnen we hier mooi onze maaltijd koken. Je kunt het trouwens beter rijst / pasta koken en een blikje opwarmen noemen 😉 Hoogstaand is het niet maar het smaakt toch elke keer weer top! ‘s Avonds nemen we nog een drankje in de lodge en boeken een walking safari en een gamedrive voor morgen. Door een ranger worden we daarna weer veilig terug gebracht naar onze tent. Veilig voor alle wilde dieren vallen we in slaap.

Zaterdag 3 december. Om half 6 gaat de wekker… Tjonge das toch wel weer vroeg… Snel aankleden en dan lopen we naar de lodge. samen met nog 3 andere mensen worden we aan de andere kant van de rivier afgezet en krijgen we een korte uitleg over wat we moeten doen als er een olifant op ons afstormt. Het is het beste als we in ÊÊn lijn lopen met de kleinste voorop en de grootste als laatste. We zijn net de daltons… 😉 Voorop loopt een ranger met geweer en dan de gids. Achteraan loopt dan de 2e gids om alles in de gaten te houden. Langzaam lopen we dan door de bossen om wild te spotten, onderweg wordt van alles uitgelegd over het gebruik van bepaalde planten voor medicijnen. Er worden sporen gezocht en uitleg gegeven over vogels. Dan ineens stopt de ranger en maant ons om stil te zijn… zo’n 60 meter verder staat een buffel… Wat een agressief beest zeg! Hij draaft heen en weer om zijn territorium aan te duiden en stuift dan weg. Pfiew… Je voelt je toch wel erg klein als je zo’n enorm beest op je af ziet komen. Maar… dat was er toch weer 1 van de big five. We missen nu alleen het luipaard nog. Bij de rivier nemen we weer de boot naar de overkant en lopen terug naar onze tent, tijd voor ontbijt! De rest van de dag liggen we bij het zwembad en genieten van de rust. Om 4 uur staan we dan weer klaar voor de game drive, dus weer naar de overkant van de rivier en dan in de typische safari auto’s met de bankjes achterop. Helaas zien we alleen maar de kudu’s, impala’s enz enz… Bij een aftakking van de rivier zien we een stuk of 10 hippo’s. Wauw.. Ze lijken een beetje met elkaar te vechten dus regelmatig komen ze boven het water uit. Echt super om te zien. Als het begint te schemeren stoppen we en worden we voorzien van een drankje. We praten wat en als het donker is gaan we terug. Nu met grote lamp voorop om de leeuwen en luipaarden te zoeken. Toch hebben we vanavond niet het geluk om ze te zien, wat we wel zien is een white tailed mongoose. Sorry maar wat dit in het nederlands is weet ik niet 😉 De boot komt al aanvaren als de auto stopt en niet veel later zijn we weer op de campsite. ‘s Avonds maken we pasta in de keuken en drinken daar nog iets met wat medebackpackers. Gezellig!

Zondag 4 december. Vandaag hebben we alle tijd, we hebben helemaal niets gepland en staan dus rustig op. Als we het ontbijt op hebben besluiten we om snel even wat kleren te wassen. Het waait een beetje en de zon schijnt volop dus tegen het middaguur is alles weer schoon en droog. Gelukkig want nu kunnen we mooi bij het zwembad gaan liggen. De hele middag zwemmen en lezen we een beetje en genieten van het uitzicht. Als ik aan het einde van de middag even op het uikijkdek sta te kijken duikt er ineens een hippo recht voor me in het water op, snel roep ik Ester. Schijnbaar wil die vandaag een showtje geven want hij doet zijn bek wijd open en schud met zijn kop. Wauw dat zijn toch momenten om te zien en gelukkig hadden we de camera bij ons, want hij staat er nu! We besluiten om nog even een klein rondje om de lodge te lopen om alles even te bekijken.Ineens staan er 2 enorme olifanten als we de weg oplopen! Dit op slechts nog geen 50 meter van ons af. Echt geweldig! Toch vreemd, gister doe je 2 activiteiten en zie je geen olifant en vandaag loopt je nog geen 50 meter en zie je er twee ?!!? Tevreden lopen we terug en na een douche staat ons pannetje alweer te pruttelen op het gasstel. Later drinken we nog iets in de lodge en gaan dan tevreden slapen!

Maandag 5 december. Jaa eindelijk is het vanavond pakjes avond 😉 Grapje! Sinterklaas is hier helemaal niets van te merken… In de supermarkten lopen ze al sinds begin november rond met kerstmutsen dus de focus ligt iets anders. Vanochtend doen we het rustig aan, we moeten vandaag terug zien te komen in Lusaka. Dat kan toch niet zo heel moeilijk zijn. We ruimen onze spullen bij elkaar en eten dan een ontbijtje. Bij de receptie betalen we en laten ons bij de doorgaande weg afzetten. Dan kan het wachten beginnen… 1 uur, 2 uur en daar is dan eindelijk een bus… huh… zonder te stoppen raast deze voorbij. Tja maar weer wachten dan… Als het derde uur slaat komt er een minibusje aanrijden, er worden 2 plekken vrijgemaakt dus top geregeld. Ik heb er inmiddels al aardig de P in…. Dit is dus echt niet mijn ding… Volgens Ester is dit echt op en top Afrika! Voordeel van het wachten was wel dat we diverse olifanten zeer dichtbij langs hebben zien lopen. Wat je in de 2 gamedrives hoopt te zien zie je op de laatste dag als je op de bus staat te wachten!! 5 uur lang zitten we in een trage… trage… trage bus tussen 30 andere stinkende afrikanen. Nou idd dit is het echte Afrika waar de deo nog niet is uitgevonden. Gelukkig komen we heelhuids aan in Lusaka. We worden netjes bij het busstation afgezet waar we direct 2 bustickets voor morgen kopen. Morgen begint ons avontuur met de Tazara trein, deze trein rijd theoretisch in 48 uur naar Dar es Salaam echter in de praktijk kan die er ergens tussen de 2 en 6 dagen over doen. 😉 Bij het vertrouwde hostel zetten we ons tentje weer op en eten iets in de bar. Zo gaat een dag van helemaal niets doen weer voorbij!