Kunming

Dinsdag 19 april. De laatste nachttrein hebben we weer gehad. om 7 uur staan we op het station van Kunming. Alles komt bekend voor, we zijn hier namelijk al eerder aangekomen. We pakken snel de bus en niet veel later staan we bij de Hump. Het populairste hostel van Kunming. Het ziet er erg gezellig uit, film ruimte, pool tafel en een heerlijk buitenterras op de 3e verdieping. Hier weten ze hoe het moet! We gooien onze spullen in de dorm en sluipen dan weer naar buiten, er liggen namelijk nog mensen te slapen. Niet veel later zitten we op het dakterras van een ontbijtje te genieten, heerlijk! Aangezien we al een aantal weken niet gewassen hebben wordt het nu toch echt wel tijd. We zoeken onze spullen bij elkaar en leveren het bij de balie af. Hmm, ze kunnen het alleen wassen. Tja het is niet anders… dus niet veel later staan we de was zelf op te hangen. 😉 Hopen dat het vanavond droog is.
We proberen al een aantal dagen een LP van Vietnam te bemachtigen ( in de gecombineerde Lp van Vietnam, Laos en Cambodja staat niet heel veel info ) tot op heden hebben we deze nog niet kunnen vinden, maar vandaag komt er verandering in! In Kunming is een internationale bookstore. Via diverse straatjes en parkjes vinden we uiteindelijk de winkel…. En ja hoor daar staat ie op ons te wachten, blinkend in de kast! Het nadeel van deze winkel is dat ze behoorlijk wat LP’s hebben en hier wordt je erg hebberig van! Oh hier willen we heen, nee daar, zullen we deze ook meenemen? Uiteindelijk kunnen we onszelf inhouden en kopen we alleen die wie we nodig hebben. De winkel ligt in een deel van de stad dicht bij de universiteit en het is hier erg gezellig, vele leuke restaurantjes en kroegen wisselen elkaar af! We besluiten dan ook maar om hier iets te eten. Onder het genot van een mexicaanse maaltijd en een biertje bladeren we onze nieuwste aanwinst even door! Terug in het hostel blijkt de meerderheid van de was droog, super. Deze super relaxte dag sluiten we proostend op het dakterras af…

Woensdag 20 april. Vandaag staat het stenen woud op het programma. We hebben bij de receptie de busnummers van de lokale bussen meegekregen dus dat moet gaan lukken. Voor ons hostel pakken we de eerste bus die ons in de buurt van het treinstation afzet. Hier stappen we vervolgens in de bus naar het east bus station, maar wat duurt dit lang zeg. op een slakkegangetje gaan we door de stad. Welgeteld 2.5 uur nadat we het hostel uit zijn gegaan staan we op het bus station. Nu met de vervolgbus naar het stenen woud. Nog eens 1 uur later staan we uiteindelijk bij de ingang. Pff das gelukt. We kopen een kaartje en knokken ons door de massa’s, massa’s, massa’s en massa’s toeristen. Wat een drukte zeg, echt niet normaal! Gelukkig volgens ze allemaal hetzelfde rondje waar wij, je raad het al, heel erg snel van afwijken. Verderop in het park lopen we echt tussen de mooiste karst toppen door en het mooiste, helemaal zonder toeristen! Dit is echt heel erg bijzonder, je loopt constant tussen de bergen door en regelmatig ga je ook stijl naar beneden om daar door een opening naar het volgende mooie punt te gaan… Top! Als we aan het einde van ons rondje komen horen we het lawaai van al die toeristen weer. Helaas…. We banen ons snel een weg tussen de menigte door naar de uitgang van het park. Niet veel later stappen we weer in de bus naar het east bus station… en… inderdaad weer met een lokale bus de stad in. Net tegen het donker komen we terug in ons hostel. We besluiten om hier maar te eten en een beetje te relaxen. Als het ‘s avonds iets rustiger is in de bar kunnen we ook even naar huis bellen! Ruim naar middernacht zoeken we ons dormbed maar weer eens op….

Donderdag 21 april. Onze laatste dag in Kunming alweer, we droppen onze bagage bij de receptie en lopen dan naar de supermarkt. Hier kopen we even ons ontbijt en lunch voor vandaag. Als we buiten komen zoeken we een bankje in de zon en genieten we enorm van ons franse stokbrood. Nog warm uit de oven en het kraakt aan alle kanten. Super lekker!! Het mooie is dat we vanmiddag hetzelfde weer hebben. Hierna pakken we de bus naar de West Hills. Deze moet je gezien hebben anders heb je Kunming niet gezien… Hmm nou vooruit dan maar. Na een overstap op de volgende bus staan we onderaan de berg. Hier begint ook het steile pad omhoog… Als we 3 kwartier hebben gelopen bedenken we dat we eigenlijk wel erg weinig tijd hebben. We moeten namelijk uiterlijk om 6 uur de taxi hebben naar het station om onze nachtbus te halen. Gelukkig komt er net een busje om de hoek rijden…. We vragen of we mee kunnen rijden en niet veel later zitten we met 3 chinezen in een auto tegen de berg op. De chauffeur en zijn bijrijders hebben aan de spullen in de auto te zien boodschappen gedaan in Kunming. Dit moet eert thuis afgezet worden en dan wil hij ons wel verder brengen. Zo gezegd, zo gedaan… Op het binnenplaatsje van het huis wordt ons meteen fruit en water aangeboden. Hoe gastvrij! Na wat heen en weer gebrabbel blijkt dat we elkaar echt niet kunnen verstaan. Dus wordt de auto gestart en gaan we op weg naar de top. Wat een service, na een ritje van 15 minuten staan we dan boven. Wie had dat nu verwacht? We kijken een beetje rond en nuttigen onze lunch die we vanochtend gekocht hebben. Dan pakken we de kabelbaan terug naar beneden. Al met al kost het toch aardig wat tijd om terug te komen… Onderweg kopen we nog even een ontbijt voor de volgende dag en eten we snel wat bij ome Mac. Uiteindelijk is het kwart over 6 voor we een taxi kunnen nemen… hmm dat gaat nog krap worden, aangezien we midden in de spits zitten! Gelukkig hebben we een hobby coureur als chauffeur die behendig heen en weer slingert over de weg. Mooi op tijd komen we op het station! Dit wordt de eerste keer dat we met een slaapbus gaan, als we de bus instappen weten we ook waarom we dit niet vaker doen. Het …bed… is welgeteld 1.7 meter lang en 40 cm breed.  Hier moeten we dan de komende 10 uur “slapen”. Toch valt het allemaal mee, het is niet super comfortabel maar stukken beter dan 10 uur in een stoel zitten. De geur is alleen wel erg zweterig… Het is niet anders. Net voor 12 uur maken we een laatste stop voor het toilet, hierna zoeken we onze kribbe weer op. Slaap lekker!!

PS. Kijk even op de Contict Picture Challenge verkiezing http://www.contict.nl/picturechallenge en stem even op mijn foto… Misschien winnen we dan de iPad!!! Alvast bedankt!!