Palenque

Zondag 24 januari:
Zonder het gebrul van de apen uit de jungle (die zijn vast gevlucht na het feesje van gisteravond!) worden we om half 7 gewekt door de wekker. Een warme douche later staan we gepakt en gezakt in hetzelfde restaurant als gister. We bestellen een fors ontbijtje. Ruud yoghurt met fruit en muesli en ik pannekoeken met yoghurt en banaan. Heerlijk! Zo begint de dag goed..

Om 8 uur staan we gereed voor onze pick up. Deze verschijnt een kwartiertje later. Met het kleine busje worden we naar de ingang van de Palenque ruines gebracht. Hier hebben we tot 12.00 uur de tijd om rond te kijken. Eigenlijk willen we op ons zelf rond kijken maar we krijgen een aanbod voor een rondleiding die we (lees ik) niet af kunnen slaan. Ik haal Ruud over en even later lopen we met een klein groepje van 5 man en een gids door de stad. Het stuk wat toegankelijk is voor publiek is slechts 5% van de hele oorspronkelijke stad. De rest (95%) ligt nog verscholen in de jungle! Misschien maar goed ook, een rondleiding van twee uur is wel lang genoeg. Onze gids verteld veel in haar matige engels. Ook echt nog weer nieuwe weetjes over de Maya’s. Daarnaast is het extra leuk dat je op vele tempels kunt klimmen waardoor de uitzichten echt verbluffend zijn. Ook mogen we in twee tempels. Zo krijg je een indruk hoe groot er binnenin is en wat voor een taferelen er zich hebben afgespeelt. Sommigen rituelen zijn echt verschrikkelijk en angst aanjagend. Na twee uur zijn we weer een stukje wijzer en door de stad heen. Het uur dat we nog over hebben besteden we aan ronddwalen en mooie foto’s maken.
Keurig om 12.00 uur staan we weer klaar om opgepikt te worden. En weer duurt het een kwartier voor ons busje komt.
Een 20 km verderop wacht ons de eerste waterval Misol-Ha. Het water komt van enkele tientallen meters van boven vallen en eindigt in een helderblauw meertje. Via een smal pad kun je achter de waterval langs lopen. Het pad eindigd in een grot waar je gewapend met zaklampen in mag. Een drie kwartier later zitten we weer in het busje dat ons naar waterval twee brengt; Aqua Azul. Deze is iets toeristische en mooier, dat moeten we toegeven. Het water komt met geweld naar beneden en is kraakhelder. Vele zwemmen in het meertje eronder. Naast de waterval is een pad omhoog waar werkelijk alles te verkrijgen is wat je maar wil. De vele restaurantjes worden afgewisseld met souvenirsstandjes. Wel gezellig, aangezien we ons hier ruim twee uur moeten vermaken. Iets te lang eigenlijk. Helemaal omdat we weten hoever San Christobal nog is straks.
Om precies 17.10 uur (eerder mogen we niet plaats nemen in het busje) worden we ingeladen en rijden we terug!! Euh, en San Christobal dan….
En zoals altijd; Alles komt goed. We zijn al wel ruim een half uur op weg als de bus hevig knipperend de bus in tegenovergestelde richting probeert te seinen. Beide stoppen en onze spullen worden (midden op de weg) overgepakt. Zo de bus naar San Christobal hebben we gehaald. Zo’n 10 minuten later halen we nogmaals datzelfde geintje uit bij een ander busje. Zo regelen ze dus je drop off in..
In de bus raken we aan de praat met een Amerikaan. Jong en ambitieus! Hij wil de wereld verbeteren maar weet niet hoe. Ook denkt hij dat niet te gaan realiseren in Mexico. Hij was op weg naar Palenque maar bedacht halverwege dat hij naar huis wou. Vandaar dat hij nu in deze bus zit. Boeiend hoe iemand met zichzelf in de knoop kan zitten en dat binnen anderhalve minuut met jou deelt.
In San Christobal stappen we uit. Het is iets later dan de planning, maar we zijn er wel. Het is koud, heel koud. De buitentemperatuur stijgt niet uit boven de bustemperatuur. Dat vestje laten we dus maar even aan. Snel nemen we een taxi en laten ons voor de deur afzetten. Gelukkig hebben ze nog een kamer en om 22.30 uur ploffen we op ons bed. Heerlijk. Een warme douche later duiken we erin. Diep onder de wollen dekens. Gelukkig liggen die hier klaar want ons lakenzakje is bij lange niet afdoende!!