Salar de Uyini deel 2

Donderdag 20 Augustus
Na weer een erg koude nacht, ongeveer -8 staan we weer vroeg op. Om 7 uur zitten we aan het ontbijt, pannekoeken met suiker en thee, Ester heeft een nacht niet geslapen en voelt zich niet al te best. Waarschijnlijk zijn we te snel gestegen de laatste dagen.

De eerste 2 nachten hebben we ongeveer geslapen op 4500 meter dus behoorlijk hoog! Gelukkig heeft de chauffeur een pil tegen hoogteziekte en Ester knapt binnen een uur helemaal weer op. We vertrekken eerst naar de Desierto de Siloli, een woestijn tussen verschillende bergtoppen van zand en kiezels. Ergens halverwege stoppen we nog voor de stenen boom… Met een beetje verbeelding halen we het eruit! Daarna rijden we weer verder door geweldige landschappen die zo uitgebreid zijn dat je het zelf zou moeten zien om het te geloven.

Rond het middaguur word de lunch verzorgt uit de achterklep van de 4×4. Heerlijk, toch handig zo’n prive kok. De reis gaat verder langs 4 laguna’s, dit zijn eigenlijk net geen meren omdat ze maar ongeveer 40 cm diep zijn. Het is een geweldig gezicht, strak blauwe hemel, stralende zon, een bevroren laguna en flamigo’s op de achtergrond!!! Alleen erg jammer dat de gevoelstemperatuur slecht 3 graden is.

Aan het einde van de middag komen we op onze overnachtingsplek. Een hostal gebouwd van blokken zout! Een geweldig gezicht, het mooiste is echter de warme douche die we kunnen “kopen” voor slechts 10 bolivianos. 6 minuten warm water, Heerlijk!! Na de douche is het eten klaar en schuiven we aan, soep en daarna lasagne, top! Tevens een flesje wijn cadeau van de organisatie, die maken we even burgemeester met z’n 4en. Daarna snel het bed klaarmaken omdat om er om 9 uur geen electriciteit meer is. Hierna duiken we ons bed in, het beste bed tot nu toe!

Vrijdag 21 Augustus
Yes!! Vandaag is het zover, Salar de Uyuni, iets waar ik al jaren heen wil! Na een heerlijke nacht slaap zitten we om 6:15u in de auto op weg naar de zoutvlakte om de zonsopgang te bekijken. Na ongeveer 15 minuten stoppen we ergens midden op de vlakte om naar de zon te kijken, perfect! Als ik uit de auto stap voelt het alsof je op ijs staat. Heel erg raar. Salar de Uyuni is de grootste zoutvlakte ter wereld. Het is 12000m2 groot en geheel wit. Na de zonsopgang rijden we verder naar een eiland in het midden van de salar Isla del Pescado. Het heeft een omtrek van 5 km en er groeien enorm veel catussen. Deze soort groeit 5cm per jaar. Sommige zijn al 1200 jaar oud. Na even te hebben rondgewandeld word het ontbijt geserveerd. Het beste ontbijt dat ik ooit heb gehad, niet zozeer voor het ontbijt maar vooral voor het uitzicht, zout zover als je kan kijken enb achter je een eiland stampvol cactussen! Perfect!

Na een klein uurtje rijden we verder over de vlakte en stoppen we diverse keren om foto’s te maken. Hierna rijden we naar Colchani, hier nuttigen we de lunch en bekijken diverse kraampjes waar boliviaanse souvenirs worden verkocht. We kijken maar kopen niks, echt nederlands! Na de lunch is er nog 1 plek die we gaan bezoeken, het trein kerkhof bij Uyuni, een machtige plek waar misschien wel 50 treinen staan compleet weggeroest door de weersomstandigheden. Het zijn allemaal stoomtreinen die vervangen zijn door diesel exemplaren. Na kort te hebben gekeken worden we door de chauffeur op de allerlaatste plek gedropt van de tour, het busstation van Uyuni. 4 geweldige dagen!!!

Op het busstation kopen we kaartjes voor de nachtbus naar Petosi, de rest van de middag brengen we door in Uyuni, internet beetje rondwandelen en wachten… Op naar Potosi!