San Francisco

25 augustus. Wat een tijd om op te staan! Maarja alles voor het goede doel. Het is net 5 uur geweest als we richting Haaksbergen rijden. Pa en Ma zijn ook al wakker en zij zullen ons wegbrengen. Gelukkig is het rustig op de weg en zonder vertraging komen we aan op schiphol. Inchecken en dan nog even een kop koffie voordat we door de douane gaan. Tot over 4 weken! Bij de gate wacht weer iets nieuws, na een kort verhoor over wat we in de VS gaan doen moeten we door de bodyscan. Tis weer eens wat anders dan een poortje. We zitten net… begint het boarden al, wauw supersnel! De vlucht verloopt verder soepeltjes en ongeveer 10 uur later kunnen we de beentjes even strekken in Houston. We banjeren een beetje over de luchthaven en boarden dan voor de vlucht naar San Francisco. Het blijft toch altijd een wonder, ook in SF komt onze bagage netjes via de band naar ons toe rollen. Top! Via een treintje komen we bij de autoverhuurbedrijven, alle gegevens worden gecontroleerd en we worden erop geattendeerd dat een mid-size car toch wel erg klein is. We kunnen beter de SUV nemen. Kost slechts 6 dollar extra per dag. Jaja, zo ken ik er ook nog wel een paar. We kijken de auto na op schade en rijden de garage uit. In de garage toch eerst ff geprobeerd hoe alles weer werkt in deze auto 😉 Hopen dat we niet binnenkort met de neus tegen de voorruit zitten als 1 van ons de “koppeling” intrapt! De tomtom brengt ons keurig naar ons B&B adres en door de gastvrouw worden we netjes verwelkomt. Top! Compleet gebroken liggen we een half uur later in bed… pff..

26 augustus. Door het tijdsverschil zijn we echt veel te vroeg wakker, maar we redden het toch om dit nog te rekken naar 8:30u. Snel onder de douche en dan met de bus naar het centrum. Tis toch nog best een eindje, 45 minuten. Aan de baai van SF stappen we uit. Bij een klein restaurantje nemen we ons verlate ontbijtje, heerlijk in de zon. De hoeveelheid van zo’n ontbijtje hier zou ook zo door kunnen gaan voor een avondmaaltijd, tja amerikaans hé! Naast het eettentje zit een fiets verhuur bedrijf en hier huren we 2 fietsen, met een klein kaartje op zak gaan we op weg naar de Golden Gate Bridge. We fietsen lekker langs de baai, vandaag is er genoeg te beleven. In de baai is een wedstrijd van de Amerika Cup zeilen. Vele boten zijn dus op het water. We stoppen regelmatig om een plaatje te schieten en van het uitzicht te genieten. Wat we ook regelmatig doen is op de trappers staan want er zijn behoorlijk steile stukken! Op de brug zelf waait het behoorlijk en dat maakt het toch wel enigszins frisjes. Maarja, het uitzicht over de brug en SF maakt alles zeker weer goed. Wat een enorme brug is dit! Aan de overzijde stoppen we bij het uitkijkpunt en maken we wat foto’s. Via dezelfde weg komen we weer terug aan de SF zijde en gaan we op weg naar het Golden Gate Park. Ook hier weer diverse steile stukken om te overwinnen maar het gaat goed. In het park zetten we ons neer in de zon, het leuke is dat op zondagen de wegen in het park worden afgezet en auto’s niet het park in mogen. Heerlijk rustig genieten we van het zonnetje. Het wordt dan tijd om weer verder te gaan. We fietsen via Alamo square (Painted Lady’s) en The City Hall naar Lombard street. Een klein stukje van deze straat is ongelofelijk steil en is echt een bezienswaardigheid. We lopen eerst een keer op en neer en pakken dan onze fietsen om er vanaf te gaan. Cool! Net op tijd zijn we terug om onze fietsen in te leveren! Mooi. Rondom Fishermans Wharf zitten tal van restaurants en bij de Italiaan eten we heerlijk een pizza’tje. Met de bus weer terug naar 20th street en compleet gebroken daarna het bed in. Met een gloeiend hoofd van de zon vallen we in slaap. Wat een super dag!

27 augustus. Het is toch wel even wennen aan het tijdsverschil want ook nu zijn we weer vroeg wakker. Als het gebruikelijke ritueel erop zit pakken we de bus opnieuw naar Fishermans Wharf. We kopen een broodje bij de bakker en lopen door naar pier 33. Vanaf hier gaan de boten naar Alcatraz Island. Het is maar goed dat we thuis al een reservering gemaakt hebben want de eerst volgende kaarten zijn pas op 30 augustus beschikbaar. De zon brand weer enorm en op de boot merk je dat behoorlijk. Maargoed dat we de zonnebrand vandaag wel mee hebben genomen! Het is maar een kort tripje naar Alcatraz, 15 minuten later meren we aan bij de aanlegsteiger. Via de weg die zigzag omhoog loopt lopen wij naar het cellenblok. Hier krijgen we een audiotour waarmee je zelf door het gebouw kunt lopen. Op je koptelefoon hoor je de verhalen over de verschillende cellen en de misdadigers die hier opgesloten zaten. Ook kun je vele vertrekken bekijken en krijg je ook zicht op het buizensysteem achter de cellen. Erg interessant allemaal. Weer buiten  lopen we de rest van het eiland over om de overige gebouwen te zien. Op veel plekken is er niet meer veel van over. Terug bij de aanlegsteiger moeten we even wachten op de boot maar 20 minuten verder staan we weer aan wal. We kopen bij een bakker een brood en eten deze, liggend in het gras, aan de baai op. Vervolgens sluiten we aan in de rij voor de Cable Car door de stad. Wat een nostalgie is dit zeg! Een oude houten tram met 2 medewerkers erop, 1 van hen remt vooraan terwijl de ander dit op het balkon aan de achterzijde doet. Stijl gaat het de heuvel op, maar zeker ook af. Super! Op Union square stappen we uit en lopen chinatown in. Super interessant is het niet dus we hebben eea snel gezien. Via diverse blokken lopen we terug naar Fishermans wharf en eten daar een soepje wat geserveerd word in een uitgehold brood. Lekker! De bus brengt ons terug naar waar we vanochtend begonnen zijn. Onze eerste dagen SF zitten erop. Morgen gaan we verder met de auto het Wilde Westen verkennen. Slaap lekker!