Thailand

Dinsdag 14 juni. Met een klein beetje hoofdpijn worden we wakker. Hmm hoe kan dat nou? Als we onze spullen hebben gepakt halen we snel even een broodje en lopen naar de rivier, hier halen we de benodigde stempeltjes om Laos te verlaten en aan de overkant gebeurd precies hetzelfde om Thailand in te gaan. Bij een hotel moeten we even wachten totdat iedereen er is en dan kan de minibus vertrekken naar Chang Mai. Bij een hotel worden we 5 uur later afgezet en hier checken we dan ook maar in. Het is goedkoop, centraal en schoon dus wat wil je nog meer. Dan lopen we even de stad in om iets te eten. Het valt ons meteen op dat het hier toch een stuk westerser is dan in de andere landen waar we hebben gezeten. Hier zie je weer de grote hamburger ketens en op elke straathoek zit wel een seven-eleven. Toch weer een heel ander land… Als we ons mexicaanse eten achter de kiezen hebben lopen we weer terug naar het hotel om een beetje op internet te kijken en de filmpjes en verhalen van de Gibbon Experience online te zetten. De dag vliegt als je niets doet….. Woensdag 15 juni. Het ontbijt bestaat vandaag uit een omelet en een lekkere baguette, heerlijk! Helaas zitten hier in Chang Mai ook diverse kleermakers dus vanochtend sleep ik achter Ester aan om een jurkje te laten maken… Gezellig… πŸ˜‰ Denk je dat je op vakantie bent moet je nog winkelen. Gelukkig duurt het allemaal niet al te lang en niet veel later worden de maten opgemeten en moeten we ‘s avonds terugkomen voor een passing. Als we iets later ergens in een straatje lopen komen we Ian en Jane weer tegen die we tijdens de olifant training hebben ontmoet. We kletsen even bij en als we verder lopen begint het enorm hard te regen. Tja, dat heb je in het regenseizoen. Gelukkig duurt het niet heel erg lang. Eigenlijk is er verder in de stad weinig te zien dus doen we helemaal niets. ‘s Avonds lopen we terug naar de kleermaker en het resultaat mag er zijn. Alles lijkt goed te zijn, morgenmiddag kunnen we het ophalen. We lopen door naar de nachtmarkt. Bij een lokaal Indiaans restaurantje eten we echt een supper lekkere curry met een heerlijke naan erbij. Dan weer verder de markt over… Aan het einde van de avond staat de teller op 4 shirts, 3 paar slippers, en vast nog wel iets wat ik niet meer weet. πŸ˜‰ Vermoeid zoeken we ons hotel weer op. Donderdag 16 juni. Vandaag staan we op tijd op. We huren naast het hotel een scooter en gaan op zoek naar het treinstation. We willen vanavond om 6 uur de nachttrein pakken dus een kaartje is dan wel handig. Na een stop bij het tankstation is het treinstation snel gevonden. Gelukkig is er nog plek dus 5 minuten later zitten we weer op de scooter terug naar het centrum. Na een verlaat ontbijtje brommeren we de stad uit. Net buiten de stad staat op een berg een behoorlijk grote tempel. De nodige S-bochten later zien we het voor ons opduiken. De brommer wordt aan de kant gezet en de klim met de 400 traptreden kan beginnen. Het uitzicht over de stad is prachtig! De tempel is echt van een anzichtkaartje, het lijkt allemaal wel van goud. Als we weer onderaan de trap staan begint het te regenen, das niet echt handig als je in een korte broek op een brommertje naar beneden moet. We wachten de regen even af en als het droog wordt kan de afdaling beginnen, onderweg kijken we nog even bij een waterval, niet heel bijzonder en kopen we bij een supermarktje even iets voor de lunch. Dan moeten we snel zijn om op tijd bij de kleermaker te zijn. Gelukkig is alles prima en ziet het er geweldig uit. Het zou wel erg onhandig worden als het niet goed was, want over 3 uur zitten we al in de trein… πŸ˜‰ Terug bij het hotel pakken we snel onze tas en dan op de brommer naar de Mac voor ons avondeten. Dan snel het brommertje weer inleveren, als we terug komen bij het hotel staat de tuktuk die we ‘s ochtends al geregeld hadden al te wachten. Wat een service! De tassen en wij gaan in de tuktuk en dan scheuren we naar het station. Perfect op tijd zijn we er, wat een rust hangt hier vergeleken bij de Chinese stations zeg… Zonder enig gedrang en geduw zoeken we onze plekken. In het schemer rijdt de trein weg, morgen worden we wakker in Bangkok! Vrijdag 17 juni. Helaas… De trein heeft vertraging in we worden ver voor Bangkok wakker. 3 uur later rijden we het station binnen. We pakken onze spullen en zoeken een taxi naar de backpackstraat van Bangkok. Gelukkig zitten er diverse hostels en als we onze spullen hebben gedropt kunnen we eindelijk een ontbijtje gaan eten. Dan zoeken we een tuktuk die ons naar het Royal Palace kan brengen. We vragen wat het kost en tot onze verbazing wil hij ons langs diverse bezienswaardigheden brengen voor slechts 10 Baht. Hmm dat kan toch niet? Volgens het tuktuk mannetje zijn er geen verborgen bedragen die betaald moeten worden. Met enige twijfel stappen we toch in. Eerst langs de Big Buddha. Dan naar een andere tempel… Euhm nee toch niet… We stoppen eerst even bij een kleermaker. We hoeven alleen maar even te kijken volgens de tuktuk bestuurder, krijgt hij mooi een brandstof bon… Ah zo werkt het! Zo bezoeken we ook nog een juwelier waar hetzelfde kunstje wordt uitgevoerd. Dan kunnen we eindelijk naar het royal palace. Wat een overweldigende weelde zeg. Het is in onze ogen allemaal een beetje te veel van het goede. Toch een aantal foto’s rijker lopen we een uurtje later weer naar buiten. Gekscherend had ik al gezegd dat de tuktuk er niet meer zou staan… En ja hoor. Geen tuktuk te bekennen. Gelukkig hadden we nog niet betaald! We lopen dan maar terug richting ons hostel… ‘s Avonds is het in de straat een drukte van belang, vele kraampjes en eetttentjes wisselen elkaar af. Best gezellig… We duiken er op tijd in want morgen of 7 uur maken we een fietstocht door Bangkok… Zaterdag 18 juni. Onrustig wordt ik wakker, ik droomde dat we ons verslapen hadden. Voor de zekerheid kijk ik toch maar even op de wekker…. 06:15u… Had ik de wekker niet om 5:30u gezet?? Ja…. Shit we hebben ons verslapen…. Snel maak ik Ester wakker en kleden we ons aan… Dan snel naar de straat om een taxi te pakken naar het Princess hotel, hier begint om 7 uur de fietstocht. Gelfukkig is het nog redelijk rustig op straat en om 7:05u komen we het hotel binnenrennen. Gelukkig op tijd. De rest zit al aan de koffie en we schuiven aan. Co van Kessel is een nederlander die de fietstochten door Bangkok organiseerd. Het is dan ook niet geheel vreemd dat 99% van de klanten nederlanders zijn πŸ˜‰ Zo ook vanochtend, in ons groepje van 8 mensen zijn 7 Nederlanders. Toch best zielig voor die ene Amerikaan die alleen maar nederlands hoort… Als de koffie op is gaan we naar de kelder van het hotel en zoeken we allemaal een fiets uit. Dan kan de tocht beginnen. We vertrekken met 1 gids voorop en 1 als bezemwagen achterop. We fietsen dwars door Chinatown en over de markten, alle mensen begroeten ons vriendelijk en op de drukste wegen wordt zelfs voor ons gestopt als we over willen steken. Bij de rivier aangekomen pakken we de ferry naar de overkant en hier vervolgen we onze tocht door het echte Bangkok. Geen schreeuwende reclame borden maar mooie huizen en rustige buurten. Mensen wonen hier echt in het groen en dat is toch best uniek voor zo’n wereldstad! Onderweg stappen we nog bij de drijvende markt en genieten we van een gebakken banaantje. Dan gaan we een longtail boot op en varen we door het VenetiΓ« van het oosten zoals Bangkok soms wel genoemd wordt. Het is toch best vreemd dat in zo’n wereld stad het toch erg mooi en stil kan zijn. Dan stoppen we voor de vroegste lunch tot nu toe in onze vakantie. Om goed elf uur zitten we al aan een rijsttafel met de lekkerste gerechten. Ach als je zo gehaast op moet staan zonder ontbijt is het toch een prima tijd! πŸ˜‰ Hierna wordt nog een laatste stukje met de fiets afgelegd en rollen we de kelder van het Princess hotel weer binnen. Wat een geweldig tochtje! We nemen afscheid en pakken een taxi terug naar ons hotel. Hier kleden we ons snel even om en gaan dan op weg naar de grootste weekend markt van Bangkok. Helaas weer per taxi… Het wordt echt tijd om in deze stad eens een metrolijn aan te leggen, het verkeer loopt echt overal volledig vast. De markt is eigenlijk niet eens een markt, het lijkt meer op een winkelcentrum met veel te hoge prijzen… Het duurt dan ook niet lang voordat we weer in de taxi terug zitten. πŸ˜‰ ‘s Avonds eten we heerlijk bij een tentje in onze straat en proosten we voor het laatst op Bangkok. Morgen begint de afsluiting van onze reis en een super luxe resort!