Baikal Wintersport

Zaterdag 5 maart. Mooi op tijd rollen we het station van Irkutsk binnen. We zijn rond kwart voor 6 opgestaan omdat de trein om 6.16u in Irkutsk zou zijn. Grappig is dat de aankomst tijd eigenlijk 1.16u is, dit omdat alle treinen in Rusland rijden volgens de Moskou tijd. We pakken een taxi naar het touristenburo waar we ons dienen te melden. De dame in kwestie is ook al vroeg uit de veren en ontvangt ons hartelijk. Na een korte uitleg in het gebrekkig engels geeft ze aan dat we nu tijd hebben om in het naastgelegen hotel even te ontbijten en we daarna met de bus naar Listvianka kunnen. Zo gezegd zo gedaan, na een heerlijk ontbijtje zitten we on half 10 in de bus. Ongeveer anderhalf uur later staan we in het stadje Listvianka. Dit kleine plaatsje aan het Baikalmeer is het meest bezocht door toeristen en ongeveer iedereen die met de trein komt gaat ook hiernaar toe.

Ook onze homestay is vrij snel gevonden. Rita, zoals de gastvrouw heet, ontvangt ons hartelijk. Snel onze bagage droppen en dan maar eens kijken wat de dag brengt. Aan de rand van het Baikalmeer staan we toch wel even te kijken. Het gehele meer is compleet dichtgevroren en het is een drukte van belang. Met auto’s, snowscooters, hovercrafts wordt er over het meer gereden. Ondanks dat we het wisten dat het zo zou zijn is het toch erg vreemd. De rest van de dag slenteren we een beetje rond en ‘s avonds voor het eten gooien we nog even wat verhalen op de site. In het kleine restaurantje bestellen we de lokale vis uit het meer, Omul vis van de grill, Overheerlijk!! Na een laatste biertje gaan de oogjes dicht.

Zondag 6 maart. Jaja het is zover!! Het is end-of-the-winter-day in Rusland. In heel Rusland wordt het einde van de winter gevierd. We worden hier ‘s ochtends tijdens het uitgebreide ontbijt volledig van op de hoogte gesteld. Echter als we korte tijd later buiten lopen is er nog volop sneew en ook het meer is nog dichtgevroren. Hoezo einde van de winter? Ach het zal wel. Het is wel te merken dat er iets speciaals is. Vele families staan met hun eigen barbeque op het ijs een shaslick te bakken met handschoenen aan… Toch een vreemd gezicht 😉 We hebben vandaag zowaar een plan dus wij lopen naar de snowscooter verhuur goeroe. We betalen en gaan dan op pad, met z’n tweeлn op 1 snowmobiel, Top! Met de gids en nog 2 andere engelse dames vertrekken we goed ingepakt voor een tochtje van een uur. Toch wel cool hoor, in het begin enigzins voorzichtig maar na korte tijd weet je hoe het werkt en race je met bijna 100 km per uur over het diepste, bevroren meer ter wereld. Dat is toch geweldig. Een half uur later stoppen we aan de overzijde in bekijken wat oude tunnels en het spoor van wat vroeger het traject van de trans siberiл express was. De vreemdste ijspegels hangen aan de bruggen en rotsen. Snel maar even wat foto’s schieten en dan weer verder. Weer met ruim 100 km per uur! Midden op het meer stoppen we nog voor een aantal foto’s. Hier verteld de gids in 2 woorden engels dat het meer op dit punt 1000 meter diep is en dat het ijs 1 meter dik is. Niet lang daarna zitten we in een kroegje op de markt onze voeten op te warmen met een kop koffie erbij. Dit was het geld dubbel en dwars waard, wie kan er nog meer zeggen dat hij met topsnelheid over een bevroren meer is geracet? Ik ken er weinig 😉

In de middag lopen we naar het andere uiteinde van het dorpje. Hier zou een skilift zijn met een geweldig uitzicht over het meer. Na een flink eind sjouwen hebben we het toch gevonden, kaartje gekocht, en naar boven. Het uitzicht is inderdaad geweldig. Kilometers ver kun je kijken. In het berghutje warmen we ons op en dan maar weer naar beneden. Onderweg lopen we nog even het baikal museum binnen. Hier zie je in een aantal zalen dat ze met duikboten onderzoek hebben gedaan naar leven in het meer. Interessant maar helaas allemaal in het Russisch. Hebben we nog niet voledig onder de knie… Beneden staan er diverse aquariums met vissen en andere beestjes die in het meer leven. Als afsluiter lopen we nog even langs het aquarium met 2 zeehonden. Vermakelijk kijken we nog even een paar minuten toe… Daarna muts en sjaal om en weer terug. Onderweg naar de homestay komen we een gezellig restaurantje tegen, met… ja hoor een menukaart in het engels. Korte tijd later staat het voor ons en het smaakt geweldig! Weer een prachtig zonnige dag wordt afgesloten!

Maandag 7 maart. Wederom staat er weer een enorm ontbijt voor ons klaar. Nadat we dit verorbert hebben trekken we de jas weer aan om nogmaals het ijs op te gaan. We willen nog even met de hovercraft over het ijs en nog een paar foto’s maken. Korte tijd later proberen we in het beste russisch te vertellen dat we mee willen. Nadat we met wat geld zwaaien is het akkoord. Met een enorm lawaai zweven we even later over het ijs. Echt geweldig! We gaan even kijken bij de overgang van ijs naar water bij de rivier en daarna weer terug, onderweg maken we nog 3 maal een rondje om onze eigen cirkel en dan staan we weer met beide voeten op het ijs. Dat was weer leuk… Hierna halen we onze tas op om naar Irkutsk te vertrekken. Niet lang daarna zitten we met veel te veel mensen in een busje maar we kunnen mee… In Irkutsk is het even zoeken naar de homestay want deze is een stuk lastiger te vinden. Dan toch maar even bellen.. In het duits worden we te woord gestaan en blijkt dat we in het goede gebouw zitten. Top! Bij binnenkomst blijkt toch wel dat dit iets een andere homestay is dan de vorige. We zitten echt letterlijk bij de mensen in huis! Dit voelt toch wel een beetje vreemd?!? Snel weer het centrum in. We hadden verwacht dat Irkutsk wel iets meer een internationale stad zou zijn maar hier hebben we ons toch op vergist. Het blijkt zeer lastig om ergens een kop koffie te drinken… Iets later zitten we in een fastfood keten aan een kopje koffie en thee. Hierna slenteren we nog even door de stad en eten bij een italiaans restaurantje.. niet bijzonder. Dan nog even op internet en daarna een laatste biertje voordat we onze familie weer opzoeken. Toch maar snel naar bed want de heer des huizes doet al in pyjama de deur open.. Slaap lekker!

Dinsdag 8 maart. Om negen uur staat er wederom een uitgebreid ontbijt voor ons klaar. Ook de vrouw des huizes zorgt hier weer goed voor ons. Gebakken ei, worstje, brood, jam en gesuikerde broodjes met iets erin. Smaakt prima. Hierna slenteren we de stad in… Het blijkt toch echt russisch te zijn want het is echt grijs en grauw. Ester koopt op de markt nog een paar handschoenen zodat ze Mongoliл zal overleven zonder het verlies van ledematen 😉 Daarna even een een opwarmertje en dan weer de kou in. Toch is het best lekker weer. het is net onder het vriespunt en de lucht is blauw. Het zonnetje begint al aardig sterkte te krijgen want je voelt duidelijk verschil! Bij een klein museum aan de rand van het centrum komen we nog een andere toerist tegen, Michiel. Nadat we eerst 5 minuten in het engels staan te praten blijkt dat hij ook uit Nederland komt! Das toevallig. Na een tijdje te hebben gepraat besluiten we gezamelijk het centrum te bekijken. Onderweg stappen we cafe binnen om iets te drinken, kunnen we ook mooi even lunchen. Top geregeld! De rest van de dag trekken we samen op en eten we ‘s avonds ook gezamelijk even iets. Daarna doen we nog snel wat inkopen voor in de trein, want deze gaat vanavond ons naar Ulaanbatar verplaatsen. Rond 21:00u zullen we een taxi pakken naar het station om dan om 21:50pu te vertrekken. Ik denk dat het de komende dagen lastig zal worden om de site te updaten omdat we met de 4×4 door Mongoliл zullen trekken…. Hou het regelmatig in de gaten!