El Vallee

Zondag 07 september ´08
Om 07.00 uur staan we er weer naast. Kost nog steeds geen enkele moeite zo met dat tijdsverschil. Wou dat ik thuis eens klaarwakker om 07.00 uur naast mijn bed stond. Zou m´n baas ook blij mee zijn…
We pakken onze tas en vertrekken met een taxi richting Albrook Station om vanuit hier een bus te pakken naar El Vallee. Om 10.30 uur komen we aan. Een heel klein stadje in de vallei omringt door in wolken gehulde bergen. Ons eerste hotel is goedkoop maar slecht, vies bovendien. Toch maar de iets duurdere optie in hartje centrum (voor zover die er is). Dit hostel is super, de kamer is groot, schoon en een eigen douche en toilet. Boven is een overdekt dakterras compleet met hangmatten…zucht… het vakantiegevoel is er hoor. En hier hebben we geen franse huisjes meer voor nodig.

We lopen over de mark, één van de grootste van Panama. Tien minuten later zijn we klaar. Het zijn slechts enkele kramen met allemaal dezelfde prularia en wat groente en bloemen. That´s it! Op de fiets dan maar. Voor enkele dollars per uur huur je hier fietsen die de naam fiets niet meer mogen dragen. De tandwielen draaien onafhankelijk van elkaar en trekken zich niets aan van de versnelling waar jij hem in zet. Ruud moet het halverwege onze tocht met slechts één trapper doen. Gelukkig zijn we dichtbij de verhuur en ruilen we de fiets om. Een prachtexemplaar… met trapper en versnellingen. Jullie snappen natuurlijk dat Ruud deze fiets na enkele meters afstaat aan mij!!
Per fiets struinen we de omgeving van El Vallee af. Naar de vierkante boom, die ergens in het woud moet staan, niet gevonden natuurlijk, maar het was een leuke wandeling. Vervolgens naar een orchideeën kwekerij. Pure afzetterij, $2.00 p/p voor 10 soorten orchiedeën op een paar stammetjes en uitleg in het spaans. Si Si en weg zijn we weer. Onze volgende stop is de dierentuin waar zich de Golden Frog moet bevinden. Het arme beest wordt met uitsterven bedreigt omdat wij mensen moesten proberen dat beest te vermenigvuldigen. Door het gereis van continent naar continent is het compleet van zijn wap af. Kortom er staat een aquarium bakje van 50×30 cm met één gouden kikkertje erin. De rest van de dierentuin is puur leed. Veels te kleine hokken met beton waar zich wasberen, luiaarden, krokodillen, schapen, kippen en vele soorten vogels bevinden. Al vrij snel zijn we ook hier doorheen.
Op naar de supermarkt voor een koud biertje en een baco voor Ruud. Onder het genot van deze drankjes met een zakje chips in een schommelende hangmat bekijken we de ondergaande zon. Tenminste daar gaan we vanuit, het is nog steeds bewolkt en het is donker als we uit onze hangmatten vallen om iets te gaan eten. Een heerlijke salade met alles erop en eraan. Ruud doet nog een poging een lift te regelen (naar Boquete) bij de eigenaar van het restaurantje maar helaas… $6.00 fooi mocht niet het gewenste resultaat geven.

Maandag 08 september
Tot 8.00 uur in ons bedje. We komen op normale ritme terecht want we worden wakker door de wekker. Als we aan het douchen zijn valt het met bakken uit de hemel. Wat een hoosbui.. zo zie je ze zelden! Maar goed, wat komt gaat ook weer en een uur later staan we bij de supermarkt voor ontbijt. Al vrij snel daarna begint onze tocht per voet naar waterval El Macho. Deze ligt in het regenwoud en is 85 meter hoog. Na een flinke wandeling komen we aan bij een hutje. Hier moet je de toegang betalen voor de waterval en kun je tevens de canopy regelen waarbij je 4 keer via een kabelbaan naar beneden gaat. Dit leek ons leuk maar de prijzen liegen er niet om. $52.50 p/p voor 4 zip lijnen. Beetje veel. Bovendien staat er een complete schoolklas voor de poort die nog eerst mag. Over een goed uur kunnen wij. We kijken elkaar aan, denken even na en besluiten dan alleen de waterval te gaan doen. Een goed kwartier later zijn we al terug. Valt een beetje tegen. De waterval was mooi maar niet bijzonder. De tocht met bruggetjes en door het regenwoud is prachtig maar veels te kort. Zonder te betalen lopen we weer weg. Op naar de petroglieven die een paar kilometer verderop te vinden is.
De entree hier is stukken schappelijker, 0.25 cent p/p. Vooruit. Een paar minuten later staan we bij een rotsblok waar enkele krabbels in staan. Er gaan verschillende verhalen de ronde wat er staat maar niets is bewezen natuurlijk. De tocht die we vandaaruit lopen is werkelijk betoverend mooi. Dwars door ongerepte jungle, heerlijk rustig en enkele watervallen als kadootje. Veel beter dan El Macho. Zo lopen we enkele uren rond, lunchen bij een waterval en lopen rustig terug naar ons hostel. Nat bezweet besluiten we even in de hangmatten uit te rusten… Vakantie is zo gek nog niet! Een klein uurtje later kleden we ons om en wagen we ons opnieuw aan de fietsverhuur. Dezelfde goede als gister en een ander exemplaar. Acceptabel, we rijden we naar de hotsprings. Twee viezige warme baden. De modder slaan we over. Als herboren komen we een uurtje later weer uit het bad. In gesprek met twee nederlanders, de eerste die we tegenkomen sinds we zijn geland. Grappig, ze maken dezelfde tocht als wij willen gaan doen. We zullen ze vast nog tegenkomen in de komende weken.
In ons hostel douchen we en leggen we onszelf wederom met een biertje in de hangmatten. Even chillen. Als het donker is lopen we naar hetzelfde restaurantje met dezelfde salades. Wat goed is… ´s Avonds nog één keer naar de hangmat terug en dan slapen. Morgen weer vroeg dag