Hanoi & Halong Bay

Maandag 25 april. Met iets vertraging rollen we om 4:30u het station van Hanoi binnen. Wat een tijd zeg… Als we aan een taxi vragen wat het kost naar ons gereserveerde hostel roept hij ongeveer 10x… meter,meter. Ok hij heeft dus een officiele meter in zijn taxi. Als we 1 minuut in de taxi zitten blijkt dit wel een hele gretige meter te zijn. Tja opeens spreekt de chauffeur ook geen engels meer. Dit is toch een vreemd gevoel, je weet dat je afgezet wordt maar je wilt ook niet in de middle of nowhere uit een taxi stappen. Als we uiteindelijk bij het hostel zijn moeten we 100.000 dong betalen, het is maar 3 euro, maar toch voelt het vreemd. Gelukkkig zijn ze bij het hostel vriendelijker en liggen we 10 minuten later in ons bed. Heerlijk! Het is toch erg lekker dat je nog een paar uurtjes kunt liggen… Rond 8 uur staan we op, douchen we en genieten we op het dakterras van ons ontbijtje. Hanoi is zo in de ochtend totaal anders dan ‘s nahts, gelukkig! De temperatuur is een behoorlijk verschil met Sapa, het kwik tikt hier de 35 wel aan gokken we. Dan maar eens de stad in, een behoorlijke opgave blijkt later want op elke straathoek kun je van de sokken worden gereden door de massa aan brommertjes en scooters die je aan alle kanten voorbij vliegen πŸ˜‰ In het old quarter van de stad is het een drukte van jawelste, elke straat heeft hier zijn eigen handel. Zo is er een kleding straat, een blokker straat, een naaiateliet straat en ga zo maar door. Als we terug komen in het hostel boeken we voor de komende 3 dagen een trip naar Halong Bay. Als we vervolgens op het trein station een kaartje naar het zuiden proberen te kopen voor de 29ste april blijkt alles vol te zitten… hmm. das niet zo mooi. In het hostel horen we dat er een aantal feestdagen aan zitten te komen en alle Vietnamezen de trein of bus in stappen om de familie te bezoeken. Tja, we gokken het erop dat we misschien als we terug komen van de trip nog iets kunnen regelen…. Op het dakterras sluiten we de dag af!

Dinsdag 26 april. We staan op tijd op en na een douche eten we snel een ontbijtje. Dan snel onze tas pakken, we nemen de komende dagen alleen onze kleine rugtas mee. De grote laten we achter in het hostal. Scheelt weer een hoop gesleep! πŸ˜‰ Keurig op tijd komt de bus voorrijden en na een toertje door de stad om de rest van de mensen op te halen gaan we richting het oosten. Op naar Halong Bay. Het ritje duur ongeveer 3 uur en in de haven aangekomen ligt de boot al klaar. Met totaal een groepje van 16 personen zullen we de komende dagen doorbrengen. Onze junk, zo noemen ze de boten hier, is een topper! In de kajuit zijn de tafels gedekt en kunnen we meteen aanschuiven. Na een korte briefing en het uitdelen van de kamersleutels kunnen we aanvallen. Het lekkerste seafood komt op tafel, nagenoeg vers uit de zee zo te proeven. Heerlijk. Ondertussen vaart de boot tussen de karst pieken door en hebben we de mooiste uitzichten. Als we uiteindelijk in een baai aanleggen gaan we een grot bekijken. In mijn ogen is het allemaal wel heel erg aangelegd, maar ja. De gids laat nog een aantal “dieren” zien, tenminste stenen die op dieren zouden moeten lijken. Tja, het is maar net hoe groot je verbeelding is… Als we de grot weer verlaten varen we een klein stukje naar het punt waar de kayak verhuur is. Per kayak verkennen we de zee en de karst pieken, dit is toh wel geweldig hoor! Dobberend en peddelend op het water kun je het toch allemaal het beste zien. Hierna weer op de grote boot en weer verder. Aan het eind van de middag als de boot voor anker is gegaan is het dan eindelijk tijd om een duik te nemen. Vanaf het dek van de boot kan er in het water gesprongen worden. Ik gok dat het zo’n 5 a 6 meter is. Het water is in ieder geval heerlijk! Ester heeft nog wel wat aanmoediging nodig maar uiteindelijk durft ook zij te springen… Een frisse douche verder kunnen we aanschuiven voor wederom een heerlijke maaltijd. De avond komen we gezellig pratend met andere backpakers door, toch handig zulke wandelende Lonely Planets πŸ˜‰

Woensdag 27 april. Om kwart over 5 gaat de wekker, nadat we even naar buiten hebben gekeken zien we dat het al licht is en dat het bewolkt is. Hmm die zonsopgang wordt em dus niet vandaag. Snel de wekker verzetten en nog een paar uurtjes liggen. Uiteindelijk zitten we om 8 uur aan het ontbijt. Na het ontbijt pakken we onze tas en is het tijd om de boot te gaan verlaten. Met een klein bootje worden we in de haven van Cat Ba eiland afgezet. Vanaf hier gaat de toer verder met een busritje naar het Nationale Park dat op het eiland ligt. We lenen hier een fiets en gaan dan op weg naar een grot in het park. Het is een behoorlijk bijzondere grot omdat deze door de amerikanen in de vietnam oorlog omgebouwd is tot ziekenhuis. Het ziekenhuis in de stad was regelmatig het doelwit van bombardementen dus besloten ze om er één in een grot te bouwen. AlsΒ  we binnenkomen blijkt er toch weinig over te zijn van het ziekenhuis, het enige dat er eigenlijk te zien is zijn kale betonnen muren en ondefineerbare kamers. De gids verteld wel wat de operatiekamer, keuken, slaapzaal zijn maar het zou net zogoed andersom kunnen zijn πŸ™‚ Toch is het wel een bijzonder iets om te zien. Dan weer op de fiets terug, de bus in en op naar het haventje aan de andere kant van het eiland. Vanaf hier pakken we wederom een klein bootje naar Monkey Island, dit is een klein eilandje tussen al die andere, het enige eiland waar nog apen leven. Als we met de boot de baai binnenvaren hebben we toch wel een perfect uitzicht, een parelwit strand met diverse soorten en maten bamboe hutjes, en een diepblauwe zee. Paradise! In de middag hebben we tijd om een beetje te relaxen, we besluiten om eens een globale planning te maken voor Vietnam. Niet veel later staat er iets op papier maar je raad het al,te weinig dagen op ons visum… hmm. Kijken of we de komende tijd iets kunnen inlopen. Aan het einde van de middag is het tijd om naar de andere kant van het eiland te lopen om de apen te bekijken. We zijn nog geen 5 minuten onderweg of de eerste verschijnen al bij de groep. Wilde apen noemen ze dat, jaja… Als je elke dag op dezelfde tijd de apen met pinda’s voert zijn ze vast niet zo wild meer! Toch is het leuk om het even te aanschouwen, ook omdat het uitzicht echt prachtig is. Als de pinda’s op zijn verdwijnen de apen als sneeuw voor de zon, wij gaan dan terug naar het resort om te douchen en dan is het tijd voor het avondeten. In buffetvorm deze keer! Heerlijk. ‘s Avonds brengen we in de bar door met mede backpackers. Echt geweldig welke verhalen je allemaal hoort van de verschillende nationaliteiten. We breiden onze kennis van Cambodja en Laos nog iets verder uit en gaan dan slapen.

donderdag 28 april. Regen, regen, regen. Als we wakker worden horen we het al. Tja het is niet anders. Gelukkig is het op onze laatste dag van deze trip… Als we het ontbijt hebben gehad pakken we snel onze spullen en een paraplu, dan de boot op terug naar Cat Ba eiland. Vanaf hier weer met de bus naar de andere kant en vanaf daar weer met de grote boot naar Halong Bay haven. Tegen twaalf uur leggen we aan in de haven. Aangezien de bus pas over een uur komt hebben we nog even tijd om een parkje in de buurt te bekijken. In het park is een plek waar shows met krokodillen worden gehouden. De show wordt nu niet opgevoerd maar we kunnen we een kijkje nemen bij de krokodillen. Het zijn er zo’n 15. Leven ze wel? Het duurt even maar dan bewegen ze toch! Verderop in het park staan nog een aantal minatuur gebouwen van onder andere de muur, het vrijheidsbeeld en ook een minatuur van het kremlin… Het kremlin?!?! Ze hebben een minatuur van st Basil Kathedraal en een bordje van het kremlin. Tja, dat klopt toch niet helemaal. We lopen daarna weer terug naar de haven, de bus komt ook aanrijden dus kunnen we terug naar Hanoi. Rond de klok van 5 uur worden we weer keurig gedropt bij ons hostel! Meteen vragen we of ze voor ons de bussen naar kunnen kijken richting het zuiden. Ondanks alle drukte tijdens de feestdagen weten ze toch een bus voor ons te regelen op koninginnedag naar Dong Ha. Geweldig!!! Het enige nadeel is dat we nog 2 dagen in Hanoi zitten… Het is niet anders. Moe maar voldaan kruipen we die avond in een heerlijk bed!

Vrijdag 29 april. Gelukkig is het weer droog! Gisteravond kwam het echt met bakken uit de lucht. We hebben besloten om vandaag eerst naar het revolutie museum te gaan en in de middag het gevangenis museum te bezoeken. Het is even zoeken naar het revolutie museum maar uiteindelijk vinden we het. Het entree bewijs kost maar liefst 10000 dong, 33 eurocent! Het is allemaal een beetje wazig maar als we naar buiten stappen is de lijn toch wel duidelijk. Wat een historie heeft dit land zeg! De ene oorlog is nog niet afgelopen of de volgende begint alweer, wat een ellende! Ook wordt duidelijk dat Ho Chi Minh toch echt een held is in dit land. Alle inwoners eren deze man nog tot op de dag van vandaag. Als we eruit worden gestuurd… ja hoor ze gaan zelf tussen de middag dicht, eten we even een ijsje bij de beste ijstent van Hanoi. Dan op naar het gevangenis museum, deze gevangenis, gebouwd door de Fransen in 1896 was de zwaarst beveiligde gevangenis van Vietnam. Mensen hebben hier echt onder de verschrikkelijkste omstandigheden gezeten. In de top dagen zaten hier zelfs 2000 gevangen, vreemd aangezien de gevangenis is gebouwd voor slechts 150 gevangenen. Geen eten, slecht 1 kopje water per dag, nauwelijks daglicht. Het moet echt verschrikkelijk zijn geweest. In de Vietnam oorlog werd deze gevangenis gebruikt om amerikaanse piloten die neergeschoten waren vast te houden. Aangezien er toen een verdrag was getekend waren de omstandigheden vele malen beter. Eigenlijk was het gewoon een luxe hotel waar ze alleen niet naar buiten konden. Een groter vergelijk is er haast niet met de politieke gevangenen die er in de begintijd zaten… De rest van de middag slenteren we een beetje door het oude kwartier en kopen nog wat kleren. ‘s Avonds kiezen we voor een tapas restaurant, heerlijk! Bij terugkomst in het hostel is onze was ook weer schoon terug, top! We pakken onze tas in en gaan dan slapen!

Zaterdag 30 april. Jaaa, koninginnedag, oranje versierde straten…. Oh nee toch niet. πŸ˜‰ Dat zal in Nederland zo zijn. Jammer om te missen maar wij hebben het denk ik toch beter. We ontbijten zoals gebruikelijk op het dakterras, droppen onze bagage in een hok en lopen dan de stad in. Vandaag zullen we Ho Chi Minh in levende lijve gaan zien… euhm.. tja levende niet wel zijn lijve. Uncle Ho zoals ze hem noemen heeft zijn eigen mausoleum en ligt daar in een glazen kist. We hebben het geluk dat vandaag ook een nationale feestdag is dus het is een drukte van jawelste. Na even zoeken sluiten we achter aan in de rij. Ongeveer een uur later staan we dan toch voor de tombe, de drukke vietnamezen worden allemaal stiller. Dan de hoek om…. Ja hoor daar ligt ie dan. Ik moet eerlijk zeggen dat een lichaam dat er al zo lang ligt er echt uit ziet alsof hij ligt te slapen. Als we weer buiten staan beginnen we al direct weer te zweten, vandaag is het echt warm. Ik gok zo’n 35 graden. De luchtvochtigheid is echt ontzettend hoog en daardoor voelt het nog warmer. Als we het oude stadsgedeelte inslenteren zoeken we een tentje om te lunchen, daarna terug naar het hostel. Hier nemen we even een douche en wachten dan op het busje dat ons naar onze 2e kennismaking met een slaapbus brengt. Niet veel later zitten / liggen we dan in de bus. Niet eens zo slecht eigenlijk! Ik kan zelfs languit liggen. We gaan vannacht op weg naar Hue, deze plaats ligt ongeveer halverwege het land en is een uitstekende uitvalsbasis om de DMZ te verkennen. De DMZ was de scheiding tussen noord en zuid Vietnam ten tijde van de oorlog. Degenen die hier meer over willen weten verwijs ik graag door naar wikipedia, ik zal na ons bezoek hier iets meer over gaan vertellen. Halverwege de avond zakken onze ogen dicht……

Oh ja, vergeten jullie mijn iPad niet? πŸ˜‰ www.contict.nl/picturechallenge