Kenya

Zaterdag 17 december. Vanochtend doen we het lekker rustig aan. Douchen, tent opruimen eten en dan weer de auto in. Vandaag verlaten we Tanzania alweer. Door het drukke verkeer is het toch altijd opletten. Busjes vliegen aan alle kanten om ons heen maar gelukkig rijden we zonder problemen de stad uit. Een compleet nieuwe asfaltweg die naar de grens ligt, toch aardig dat ze dit gedaan hebben net voordat wij er zijn 😉 . Anderhalf uur later zien we de grens verschijnen. We halen de benodigde stempels om het land te verlaten en eten van onze laatste Tanzaniaanse schillings een ijsje. Op naar de Keniaanse immigration. Natuurlijk kost een visum hier ook weer 50 dollar… Ach ze moeten natuurlijk wel iets aan je verdienen! Gelukkig is het allemaal snel geregeld en mogen we het land in. Bij de eerste de beste bank pinnen we Keniaanse schillings en iets verderop gooien we de tank weer vol. Op naar de Ngong Hills, deze liggen net iets onder Nairobi en zijn een mooie stop onderweg naar Nakuru. Net voor Nairobi zou er een weg moeten liggen naar het dorpje Ngong dus is het niet nodig om door het chaotische verkeer van Nairobi te navigeren. Helaas…. Geen afslag te vinden. (later weet de eigenaresse van de campsite waar we heen gaan te vertellen dat je voor deze weg via het tankstation moet rijden en er geen bordjes staan) Hmmm… das niet erg prettig want dit betekent dat we dwars door Nairobi moeten. In één van de dropjes zien we een grote supermarkt en slaan we wat boodschappen in voor de komende dagen en gaan dat verder. Wat een chaos zeg als we de stad inrijden. Vrachtwagens en  busjes die je letterlijk aan alle kanten proberen te passeren in de ruimte waar nog geen fietser door kan. Mensen… Doe toch allemaal eens rustig… Stapvoets rijden we in 2 uur richting het zuiden van de stad, ook hier is het nog steeds erg druk maar het rijdt in ieder geval. Mooi voordat het donker wordt vinden we de campsite, plek zat dus geen probleem. Al snel staat het tentje en kunnen we koken. Vandaag eens een keer geen blikvoer maar aardappels, met gehakt en groente…. Toch wel lekker een beetje afwisseling. Als de afwas daarna gedaan is drinken we op de veranda van de bar nog een Keniaans Tusker biertje en kruipen dan in ons tentje…

Zondag 18 december. Koud is het ook hier weer ‘s nachts. We liggen iets langer en nemen dan een douche. Een ontbijtje en afwas verder lopen we naar de receptie om wat informatie in te winnen. We kunnen met een gids in 2 a 3 uur door de heuvels wandelen, klinkt goed dus snel schoenen aan en we kunnen. Ik probeer de gids een beetje te peilen over het hoe en wat maar veel meer dan een ja en nee komt er niet uit… Hmm.. Gids noemt ie zichzelf. Na een uur te hebben gewandeld heeft hij maarliefst 5 woorden gezegd… Dan maar een vragen of hij uberhaupt iets kan vertellen over de omgeving, ontstaan hiervan of de bevolking…. Ja dat kan ie, we moeten maar vragen wat we willen weten. Direct schieten we onze vragen op hem af maar ook nu komt er niet veel uit… Deze man wil echt geen fooi verdienen. 😉 We lopen nog een halfuurtje verder en dan begint hij ineens vragen te stellen over Nederland. Ah de rollen zijn nu omgedraaid. Hij wil alles weten over het land, corruptie ?!?, verzekeringen, politiek en noem maar op. Als we alles een beetje hebben beantwoord zijn we ook weer bij de campsite. De wandeling was wel lekker maar de gids en het uitzicht waren niet bijzonder. Hij kijkt wel een beetje teleurgesteld als hij geen fooi krijgt, tja dat krijg je ervan! We eten even een broodje en wassen dan snel even wat shirtjes uit, we hoeven dan in ieder geval geen wasserette meer te zoeken deze trip. De rest van de middag spenderen we aan de rand van het zwembad. Beetje relaxen, internetten en af en toe een duik. Heerlijk! Helaas is ‘s avonds de douche wat minder prettig… Alleen maar koud water… brrr! Voor het eten hebben we weer blikvoer maar het smaakt prima. Het ritueel voor de avond is hetzelfde als gister. Met een biertje sluiten we op de veranda de dag af. Proost!

Maandag 19 december. Op tijd staan we vandaag op. We pakken al onze slaapspullen in de auto en laten het tentje nog e en staan zodat deze goed kan drogen. Een douche en een ontbijtje verder kunnen we alles droog in de auto pakken. We betalen bij de bar en krijgen van de dame zeer nuttige aanwijzingen om een binnendoor weg te pakken naar het noorden. Zo kunnen we mooi de drukte van Nairobi omzeilen! Als we een uurtje in de auto hebben gezeten stoppen we in het dorpje Karen om bij de supermarkt wat inkopen te doen. Hmm… In het winkelcentrum zit ook een koffiebar. We kunnen we verleiding niet weerstaan en genieten van een heerlijk kopje koffie en thee. Helaas doordat ze wireless internet hebben zitten we weer veel te lang. Ach vakantie zullen we maar zeggen. Via de tussendoor weggetjes komen we boven Nairobi weer op de grote weg. Deze verlaten we al snel weer om de oude weg te pakken die naar Nakuru leidt. We rijden nu langs de Rift Valley, een vallei die is ontstaan door aardverschuivingen. Deze vallei loopt van Mozambique tot aan Somalië. Het uitzicht is prachtig. Rond 3 uur komen we in Nakuru aan, bij de poort van het Nationale Park betalen we de entree en rijden dan het park binnen. Eerst melden we ons bij een campsite, tenminste dat proberen we. Helemaal niemand te zien, na diverse malen hello te hebben geschreeuwd komt er toch iemand met een wel heel erg slaperig gezicht.. Haha… Die afrikanen zijn toch druk de hele dag 😉 We mogen de gezamelijke keuken vanavond gebruiken en we kunnen ons tentje opzetten. Top! Snel zetten we ons tentje op en beginnen dan met onze eigen game drive. De auto heeft een dakraam en met enige moeite gaat deze open. Nu kan ik volledig rechtop staan in de auto en zeer goed om me heen kijken. Geweldig toch? We zijn nog geen 10 minuten onderweg of we zien al een enorme neushoorn staan. Wow! De camera draait weer overuren. Iets verderop zien we tussen de gebruikelijke zebra’s, buffels en antilopes nog een kudde neushoorns. Wow minimaal 10 van die enorme beesten die rustig staan te grazen. We vervolgen de weg en zien nog vele apen, giraffen en pelikanen. Wow toch weer een geslaagd tripje, maar we hebben nog steeds geen luipaarden gezien… Terug op de campsite pakken we onze kookspullen en zoeken de gezamelijke keuken. Het is echt ideaal, aangezien er een aardig windje staat kunnen we hier mooi binnen zitten. Als we het eten en de afwas achter de rug hebben drinken we nog een kop thee en zoeken dan ons tentje weer op. Morgen is het vroeg dag!

Dinsdag 20 december. Om half 6 gaat de wekker. Snel opstaan en spullen pakken. Het tentje gaat echt drijfnat achterin de auto… In de auto gaat eerst de verwarming maar eens aan. Volgens de buiten thermometer is het slechts 9 graden en das toch wel erg fris om alle ramen open te zetten. We beginnen onze gamedrive over lionhill, waar we al snel door een kudde buffels opgewacht worden. Ze kijken nieuwsgierig maar als we dichterbij komen vluchten ze snel de begroeing in. Helaas zien we geen leeuwen maar als we aan de rand van het meer komen staat er wel weer een enorme neushoorn. Echt geweldig om dit te zien! Via diverse wegen rijden we naar de waterval in het zuiden van het pak en eten daar in het zonnetje een ontbijtje. Kan de tent ook mooi even drogen! Dan weer via allerlei kleine weggetje naar het noorden. Onderweg zien we giraffen, zebra’s, dik dik’s, gazelles, impala’s, buffels, hyena’s en vele apen. Na veel gespeur voor luipaarden moeten we toch opgeven, helaas! Maar al met al was dit een prachtig park. Rond 1 uur rijden we de poort weer uit richting Nakuru, in het stadje zoeken we even een internet cafe en kopen wat eten voor de resterende dagen. We hebben besloten om naar Navaisha te gaan. Dit stadje ligt alweer halverwege richting Nairobi en heeft het Hells Gate Natinal Park. Hier mag je ook met de fiets door het park dus dat is een leuke afwisseling. Rond 6 uur komen we aan op de campsite, ook hier is er plek genoeg. Scheelt toch weer dat low season. Zonder verwachting lopen we naar de douches. Hokjes van hout met een golfplaten dak die eruit zien alsof ze er al 20 jaar staan. De douche echter is super. Wat een water en heerlijk warm! Na het eten lopen we even naar de bar. Vanwege stroomuitval is het er supergezellig met allerlei kaarsen en olielampen. Onder het genot van een biertje praten we wat met medereizigers en de eigenaar. Gezellig! Om elf uur liggen we weer in de tent. Slaap lekker!