Mexicooo!!

Zondag 17 januari
Om kwart voor 5 ‘s ochtends gaat de wekker. Vakantie!! Snel douchen en omkleden want om half zes staan pa en ma voor de deur om ons naar dusseldorf te brengen. Afgelopen nacht heeft het nog flink gesneeuwd dus we rijden over een witte snelweg. Halverwege wordt het beter en kunnen we opschieten. Mooi op tijd zijn we op het vliegveld. We droppen onze bagage en drinken even een kopje koffie. Zo, even wakker worden. Na een half uurtje staan we alleen op het vliegveld en kan de reis beginnen. Eerst door de douane en vervolgens nog bij de gate door een extra security check. Geen probleem!

Ons vliegtuig vertrekt netjes op tijd. Wederom geen eigen tv schermpje. Helaas. Ach wie weinig betaald krijgt ook geen luxe 😉 Na een goede vlucht met tussenlanding in Atlanta staan we om 19:30u lokale tijd in Cancun. Bij het uitstappen merk je gelijk al het verschil in temperatuur. Heerlijk. Weer hebben we geluk want onze bagage is er ook. Toch altijd spannend! We checken nog even de auto verhuur bedrijven maar besluiten om met de bus naar het hostal te gaan. Op het busstation is het even zoeken welke kant we opmoeten maar 10 minuten later zijn we er ook. Een erg leuk hostal met zwembad en een echte backpackers sfeer.We lopen nog snel even naar de supermarkt om een biertje te halen en deze vervolgens te nuttigen aan de rand van het zwembad. Top! Vervolgens naar bed want het was een lange dag.

Maandag 18 januari
Rond 8 uur staan we op en nemen een douche. Dan naar de keuken om een ontbijtje te nuttigen. Boterham met jam verstaan ze ook hier als continental breakfast. We hebben besloten om bij alamo een auto te huren. Deze zit in de hotel zone aan de kust van Cancun. We pakken op de gok en 3 spaanse woorden een bus en zowaar komen we goed uit. Een klein uurtje later zitten we in onze Nissan, bij ons heet deze overigens gewoon een dacia logan 🙂

Om half 1 vertrekken we via een kleine omweg naar Valladolid. Vanwaar we morgen naar Chichen Itza gaan. De wegen zijn prima toegankelijk dus rijden is een makkie. Eind van de middag komen we aan en zoeken een hostal. Na een eerste hostal wat nergens op lijkt hebben we bij de tweede meer geluk. Daarna even het centrum in. Na een kort bezoek aan een Cenote, een open bron van een onderaardse rivier, lopen we een kroegje binnen en bestellen een Corona. Heerlijk met een limoentje. Je moet er wel naar vragen anders krijg je een “kaal” flesje. Dat doen we dus dan ook maar elke keer. Later die avond duiken we nog een restaurant in en bestellen de fajitas. Deze vallen een beetje tegen dus morgen hopelijk beter.

Dinsdag 19 januari
Om 7 uur worden we wakker van de drilboor van de bouwvakkers voor het hostal. Echt top… We douchen snel en gooien onze tassen achterin de auto. Vandaag gaan we naar Chichen Itza! Onderweg eten we de broodjes op die we gekocht hebben bij de bakker gisteravond. Rond de klok van 9 uur zijn we er. Gelukkig is het er nog rustig! Rond het middaguur verschijnen hier altijd de all inclusive resort hotels met amerikanen. Tot onze verbazing vraagt iemand  in het nederlands of we een rondleiding willen. Na even tobben doen we het. We lopen de oude mayastad in en voor ons staat meteen het middelpunt van de stad. Een enorme piramide met bovenop een tempel, zie de foto’s. Met een trap aan alle 4 de zijden van de piramide. Op de korste en langste dag verschijnt er op 1 van de trappen door het zonlicht een soort slang. Dit schijnt geweldig te zijn want op deze dagen zitten er dan 40000 mensen te kijken.

De gebouwen zijn allemaal nog in redelijke staat en gedeeltes zijn gerestaureerd. Bij alle Maya steden zijn balvelden aangetroffen. Zo ook hier alleen is het 10x zo groot als normaal. Hier werd vroegen een spel gespeeld met een bal van 4 kilo. Men mocht de bal alleen niet spelen met handen of voeten. Dus meestal werd dit gedaan met de ellebogen, knieën en de heupen. Moet vast enorm moeilijk zijn geweest. De bal moest door een 2 meter hoge ring om een punt te maken. Bij Chichen Itza was het veld veel groter en in plaats van 2 deden hier zeven spelers mee. En de bal moest door een 4 meter hoge ring. Een spel kon soms een week duren en de aanvoerder van de verliezer of de aanvoerder van de winnaars werd dan geofferd. Ze weten niet precies wie… Na een kleine 2 uur is de rondleiding ten einde en lopen we op ons zelf nog een beetje rond. Inmiddels komen ook de grote groepen aan dus we waren er echt perfect op tijd. Hebben we tenminste een foto zonder massa’s mensen.

Na de Maya stad te hebben verlaten eten we even wat in het naast gelegen dorpje en rijden dan verder naar Merida. Door het chaotische verkeer komen we uiteindelijk bij het hostal. Super gezellig! Wat een top hostal! Snel checken we in en nemen een duik in het zwembad, vervolgens even een beetje bijkletsen met mede backpackers en daarna maar eens een biertje! Wat een leven! Na een lekkere douche lopen we de stad in om wat te eten. We eindigen lekker op een terrasje op het plein. We bestellen iets lokaals uit de streek Yucatan. Wel lekker maar niet geweldig. Voldaan zoeken we ons bed weer op.