Grensovergang / Tortuguero

Zaterdag 13 september ´08
Het is maar goed dat we Bocas del Torro verlaten vandaag, het regent pijpestelen als we om 8.00 uur de boot naar Changuinola nemen. Een klein plaatsje vlakbij de grens naar Costa Rica. En jullie mogen 3x raden waar de Chiquita bananen vandaan komen. Precies uit deze streek! We zien alle bananendozen al staan. Toch leuk om te weten…
Tussen alle bananenvelden door worden  we per bus naar Sixaola gebracht. Vanaf hier kunnen we de brug oversteken naar Costa Rica. Meteen vragen we ons af hoelang deze grensovergang nog zal bestaan.

De brug is in verre staat van ontbinding en toch wagen vrachtwagenchauffeurs zich eraan deze met vrachtwagen en al over te steken. Dapper! Dan moet hij toch ook twee mensen met backback kunnen houden. Na het halen van een ´ik wil uit Panama weg´stempel wagen we de overstap… Eenmaal in Costa Rica, jaja het is gelukt, staat er een lange rij voor het hokje ´ik wil in Costa Rica rondreizen´. Maar een klein uurtje later hebben we de felbegeerde stempel te pakken en kunnen we verder. Horloges worden een uurtje teruggezet en zo wordt onze vakantie weer een beetje langer. Wat is reizen toch leuk.

Het is inmiddels 09.15 uur lokale tijd. We halen wat drinken en zoeken het busstation. Tijd genoeg want de bus naar Puerto Limoen (aan de carribean kust, 93km) vertrekt pas om 10.00 uur. Het wordt een relax tochtje van 3 uur. Grotendeels langs de Carribische kust met alle zwarte stranden.
Als we aankomen worden we zo´n beetje uit de bus gehaald om vervolgens met een taxi naar Moín gebracht te worden. Hier ligt een boot klaar die ons verder zal brengen naar Tortuguero. Tenminste dat is onze planning. En waarempel maar waar en ligt een boot en er zijn nog twee andere gegadigden. Het kan niet op, onze planning komt uit! Nog vol verbazing ploffen we neer en genieten van de kokosnoot en het uitzicht op het lossen van een containerschip. Ons bootje vertrekt pas om 15.00 uur. We kletsen wat en komen erachter dat we er goed aan hebben gedaan een taxi te nemen (meer geluk dan wijsheid) omdat Puerto Limoen een nogal onveilig stadje blijkt. Ach ja..
Om iets voor drieën vertrekt onze boot. Via de kanalen tussen het vaste land en de zee, midden door de jungle. Genieten is het. Onderweg horen we vele apen schreeuwen, zien vogels en een baby krokodil. Je kunt ze hier zelfs tegenkomen van een metertje of 5/6 maar dat geluk hebben we niet. Het is net donker (18.15 uur, een uurtje eerder als in Panama, dat wordt wennen) als we aan komen in Tortuguero, een enorm kneuterig dorp! Er is één betonnen pad van twee meter breed dwars door het smalle dorp en verder alleen maar kleine zandpaden. Niemand heeft een brommer laat staan een auto. Hooguit een fiets en natuurlijk een boot. Dit dorp kun je ook alleen per boot of vliegtuig bereiken. Geen weg die erheen leidt. Maf hè!
Door een gids in de haven (aanlegsteiger) worden we door het dorp geleid op zoek naar een slaapgelegenheid. Het is nogal druk hier en vele hostel zitten vol. We belanden in een goedkoop hostel op een piepkleine kamer die meteen voldoet aan de eisen van een luxe sauna. Je kunt je kont er niet keren en het bed voelt als de houten banken in de sauna. Perfect voor de komende twee nachten. De douche en het toilet zijn gedeeld en liggen aan het einde van de gang. Hier maken we eerst gebruik van en gaan dan op zoek naar eten. Nog best lastig in een dorp waar na achten iedereen de deuren sluit. Op het nippertje scoren we nog een bord spagetti in een erg leuk restaurantje. En de pot vol echte sangria gaat er na zo´n druk reisdagje, die overigens geheel naar planning verliep, wel in!

Zondag 14 september ´08
Om 5.00 uur ´s ochtends verlaten we onze sauna en wandelen richting het strand. Tortuguero wat ´schildpadden plaats´ betekent staat natuurlijk bekend als de plek om schildpadden te zien nesten en de jongen te zien vertrekken naar de zee. Wij zitten in het seizoen waarin de Green Turtle zijn weg naar het strand zoekt om de eieren te leggen. En met een beetje geluk zie je ´s ochtends vroeg de allertraagste schildpadden terugkeren naar de zee. En met nog meer geluk zie je wat kleintjes uit hun ei komen en naar de zee kruipen voor hun eerste zwemles. Het hele legseizoen van de Green Turtle duurt namelijk zo´n 5 maanden, terwijl de eieren na 6 weken uitkomen.
We zijn nog geen 5 minuten op het strand of we zien een log beest langzaam bewegen. Een schildpad van een ruime meter zoekt zijn weg terug na de zee. Waanzinnig!! We hebben een schildpad gezien…!! Na wat foto´s haasten we ons weer naar de aanlegsteiger. Om 05.45 uur begint onze Canal Tour. Per roeiboot gaan we over de kleinere kanalen op zoek naar wilde dieren. Onze gids heeft ogen voor en achter want het duurt niet lang of de eerste spider monkeys geven hoog in de bomen een ware acrobaten act weg. Als we onze tocht voortzetten volgen andere dieren zich in een razendtempo op. Zo zien we diverse soorten vogels, papegaaien, leguanen, een otter en een kaaiman.
Om 9.00 uur zijn we terug in het dorp en lopen we terug naar ons hostel om ons om te kleden. Het is echt warm vandaag. We huren wat laarzen en maken vervolgens een tocht door het regenwoud. Met een half uurtje zijn we door de tocht heen. Niet heel boeiend. De flora en fauna is natuurlijk hetzelfde als wat we al die tijd op de boot hebben gezien, alleen hier zijn iets meer stekende insecten aanwezig. En spinnen… en niet van die kleine huisspinnen hoor…
Om 11.15 uur zijn we terug in het hostel en hebben het gevoel dat de dag lang genoeg heeft geduurt. Bekaf en oververhit. We besluiten dan ook maar om het rustig aan te doen vanmiddag. Een beetje zitten, eten en kletsen met andere reizigers. Uiteindeijk belanden we op bed en slapen tot 15.30 uur. Siësta zullen we maar zeggen.
We waaien nog wat uit op het strand, wat overigens ook zwart is hier, en keren dan terug voor een douche. Om goed 18.00 staan we weer op de steiger om uit te vinden hoe laat onze turtle tour vanavond begint. 21.30 moeten we paraat staan. Tijd genoeg nog om te gaan eten. Dit keer op tijd. Met de buik vol en weer een kan sangria later bereiden we ons voor op de tour. Per bootje worden we een eind verder naar de jungle gebracht vanwaaruit we lopend naar het strand kunnen. We zijn niet de enigen. Groep 5 moeten we goed in de gaten houden. Op het strand lopen diverse mannetjes rond die op zoek gaan naar schildpadden die het strand opkomen. Vervolgens mogen de groepen omste beurten kijken. Het is opstellen in rijen maar wat indrukwekkend. Bovendien zijn er 5 schildpadden tegelijk op het strand, dus alle stappen van het nesten kunnen we uitgebreid bekijken.
De 7 stappen zijn:

1. De schildpad komt aan land
   2. Zij graaft een gat met vier poten zodat ze volledig weggezakt in het zand ligt
   3. Met de achterpoten graaft ze een holletje van zo´n 30 cm diep
   4. Ze legt ongeveer 100 eieren in 12 tot 15 minuten tijd
   5. Ze gooit het holletje met zand dicht met de achterpoten
   6. Ze camoufleerd de legplek door zand te verspreiden met de vier poten
   7. Ze keert terug naar zee.

Andere leuke weetjes zijn toch wel:

– Dat het mannetje schildpad vlak voor de kust wacht op de terugkeer van zijn vrouwtje. Hoe schattig! En functioneel want als het mannetje ook het strand op zou komen zou deze vastlopen. De buik van het vrouwtje is namelijk iets hol en dat van een mannentje juist ies bol waardoor hij zichzelf vast zou graven in het zand.
– Dat ze binnen de 5 maanden 5 keer terugkeert om opnieuw 100 eieren te leggen.
– Dat van deze in totaal 500 eitjes er ongeveer twee de zee halen en volwassen worden.
– Dat een schildpad zo´n 200 tot 250 jaar kunnen worden als ze voldoende beschermd zijn en goede voeding krijgen. In de natuur worden ze meestal rond de 150 jaar oud.
– Dat vrouwtjes vruchtbaar zijn vanaf ongeveer 35 jaar tot de dood.
– Dat stap twee niet bekeken mag worden omdat bij teveel drukte of licht het vrouwtje kan besluiten de eieren niet meer te leggen.
– Dat als ze besloten heeft de eieren niet te leggen, ze het een nacht later nog eens probeert en anders de eieren gebruikt als voeding voor haarzelf.
– Dat schildpadden niet tegen licht kunnen. Zaklampen, foto/ video en roken zijn verboden. Evenals lichte kleding.

Na deze weetjes zul je begrijpen dat we stap twee van een afstandje bekeken hebben. Verder was het een gehobbel van schildpad naar schildpad om alles te zien. Echt helemaal super. Moe, maar voldaan keren we na anderhalf uur terug naar de boot. Om middagnacht liggen we weer in onze sauna.